W jakich sklepach ceny wzrosły najbardziej? Gdzie kupować najtaniej?
- kjp
- Kategoria: SEKRETY RODZINNYCH FINANSÓW

Jak wynika z raportu ASM Sales Force Agency, średnia wartość koszyka zakupowego w styczniu wyniosła 238,64 zł, co oznacza wzrost o 5 proc. w porównaniu do grudnia 2021 r., a ceny wzrosły w 10 na 13 badanych sieci handlowych.
Raport – wyniki
– W styczniu br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 238,64 zł. To wzrost na poziomie 11,08 zł, czyli o 5 proc. w porównaniu do grudnia 2021 r. Wynika z niego, że największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (12,71 proc.) – podano w najnowszym raporcie ASM Sales Force Agency cytowanym m.in. przez Wirtualnemedia.
Z raportu – jak z kolei podaje money.pl – wynika, że największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (12,71 proc.).
– Natomiast w ujęciu rocznym, wzrost cen odnotowano w ośmiu sieciach wobec 2021 roku. Były to min.: Biedronka (10,52 proc.), Makro (8,54 proc.) czy Kaufland (6,82 proc.). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Biedronka, w której średnia cena w styczniu 2022 r. była wyższa o 22,73 zł niż przed rokiem - czytamy.
Co ciekawe, jak wynika z raportu ASM Sales Force Agency, w pierwszym miesiącu nowego roku najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach Auchan. Tam średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 202,37 zł. To o 6,74 zł więcej niż najtańszy koszyk w grudniu 2021 r. (należący przed miesiącem również do Auchan).
Styczniowe podwyżki
– Z wyliczeń wynika, że za koszyk produktów najtańszych w styczniu br. trzeba było zapłacić 189,18 zł (więcej o 11,44 zł niż w grudniu), natomiast za koszyk produktów najdroższych – 305,12 zł – więcej o 21,64 zł niż w grudniu. Dane w ujęciu rocznym pokazują, że cena koszyka minimalnego w styczniu 2022 r. była wyższa o 5,39 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w styczniu 2022 r. tańszy o 8,23 proc. niż w 2021 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 4,12 proc., z 229,20 zł w styczniu 2021 r. do 238,64 zł w styczniu 2022 r. – czytamy w opracowaniu. – Zgodnie z naszymi przewidywaniami początek roku w sklepach przywitał klientów podwyżkami. Najbardziej podrożały produkty tłuszczowe, bo aż o 40 procent, nabiał o niemal 15 procent – podano.
Droższa energia
Jak wyjaśnił cytowany w raporcie Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency, producenci i sieci handlowe są narażeni na te same czynniki gospodarcze, które negatywnie oddziałują na wielu polskich przedsiębiorców.
– Rosnące ceny energii, gazu, paliw, przekładają się na koszty produkcji, transport, koszty związane z zatrudnieniem. To właśnie dlatego klienci przy kasie widzą wyższe rachunki – powiedział.
oprac. kjp
źródło: Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency
zdjęcie: Pixabay
CZYTAJ TAKŻE:
Jak działa Rządowa Tarcza Antyinflacyjna 2.0. Czy już odczuwamy jej skutki?