Ілюстрації: Pexels.com

Сприйняття учнів з України в польських школах

Вітольд Ткачик

Агресія Росії проти України спричинила масовий відтік мирного населення з охопленої війною країни нашого східного сусіда. Більшість біженців прямувало до кордону з Польщею. В основному це були (і залишаються) жінки та діти, в тому числі шкільного віку. Деякі з них пішли до польських навчальних закладів. Відбулася зустріч дітей та молоді з трохи різних культур.

За даними Міністерства освіти й науки, у польських школах навчається близько 200 тисяч дітей з України. Ця цифра залишається незмінною з середини травня цього року. Стільки ж студентів з України, які перебувають у Польщі, навчаються дистанційно в українській системі освіти.

Мова – не найбільша перешкода

Першим бар'єром, який необхідно подолати для прибулих з України, є мова. Хоча багато слів і структура речень подібні до польської, інтонація та акцент відрізняються. Звичайно вони знайдуть спосіб, щоб порозумітися. Вчителі та люди, які володіють двома мовами, можуть допомогти. Крім того, молодь легко навчається і досить швидко набуває вміння спілкуватися.

Ймовірно, мовний бар’єр, нове місце, нове оточення друзів викликає в українських дітей страх і замкнутість. Особливо, коли в класі є поодинокі, самотні учні з України, адже завжди легше функціонувати в групі однолітків зі своєї країни. В такій ситуації увага класу зосереджена на цій дитині. Спочатку це може бути складним для неї, але з іншого боку швидше зінтегрується з польськими учнями.

Якщо в класі кілька студентів з України, то їм, звичайно, легше, але буває, що вони замикаються тільки у своїй компанії, і тоді їм складніше інтегруватися з іншими.

Загалом учні з України мало чим відрізняються зовнішнім виглядом і поведінкою від учнів з Польщі: вони схоже одягнені, мають подібні гаджети (переважно смартфони).

Більш м’яке ставлення та можливість вчитися чомусь новому

На що польські учні звертають увагу, так це на те, що до дітей з України вчителі ставляться трохи м’якше. Це не повинно дивувати. Їм важче, ніж польським учням, і доводиться долати більше бар’єрів. Іноді це пов'язано з проблемами поза школою. Не всі діти добре володіють польською мовою. Потрібно чітко окреслити проблеми, які виникають як і у самій школі, так і в польських родинах.

Не дивно, що діти по-різному реагують на нову ситуацію. І це не завжди очікувана реакція: виявлена ​​стриманість або недовіра є результатом абсолютно нової ситуації, в якій вони опинилися.

Контакт учнів з різних культур, що мають дещо різну ієрархію цінностей і погляд на реальність, ніколи не проходить без проблем. Важливо, щоб молодь сама – за допомогою дорослих – помітила шанс розвитку в новій ситуації. Це можливість для них набути нових навичок та вмінь: відкритості, доброзичливості, емпатичності та гуманності.

Війна на екранах

Навіть нам, дорослим, складно усвідомити, що відчувають та що пережили родини, які втікли від війни. Попри те, що ми спостерігаємо за війною з безпечної відстані, зазвичай через екрани чи радіо, ми усвідомлюємо ситуацію та самі відчуваємо її непрямі наслідки (інфляція, сировинні проблеми), нам важко поставити себе на місці цих сімей.

Щоб ми відчували, якби ми самі були змушені покинути власні домівки та приречені оселитися в іншій, навіть найдружнішій країні? Якщо ми емігруємо, то це за власним бажанням, викликаним тими чи іншими обставинами, але завжди мирно.

Багато польських родин взяли під свій дах українських біженців. Вони також проживають у номерах готельного типу та пансіонатах. Поляки, які безпосередньо контактують з біженцями, знають їхні часто трагічні історії. Ці досвідченою долею люди з часом звикають до почуття безпеки в новому місці. Більшість влаштовується на роботу, тому що гостинність не триватиме нескінченно. З часом закінчиться і державна допомога.

Восьмикласники розчаровані

Складна ситуація виникла під час набору восьмикласників до загальноосвітніх шкіл. Дітей було більше, ніж місць, тому що останній клас початкової школи закінчували діти, які пішли до школи в 6 років. Так буде і цього року. З цієї причини навіть учні, які досягли високих результатів на іспиті та мали хороші атестати в кінці року, не потрапляли до обраних ними шкіл. Це викликало у них та їхніх батьків велике розчарування та підозри, що така ситуація викликана необхідністю приймати учнів з України. Хоча це не була правда, оскільки згідно з діючими правилами до учнів з України такі самі вимоги до вступу, як і до польських дітей. Своїми сумнівами молодь ділилася в соцмережах.

Слід уточнити, що восьмикласників з України було лише 6150 учнів (і їхні результати становили в середньому 47,25%; найнижчі з польської мови – 22%, найвищі з російської – 89%) (дані Мін. освіти і науки)) на 502 900 учнів з Польщі.

Втім такий підхід восьмикласників до ситуації, що сталася, також є наслідком того, що органи місцевого самоврядування не підготували належну кількість місць у загальноосвітніх школах, хоча про ситуацію було відомо роками раніше. Окрім обґрунтованих нарікань учнів щодо сильно завищених порогів вступу до шкіл, виникла дуже небажана – і викликана такою недбалістю – ситуація презирства української громади в країні.

У цьому випадку необхідно було провести багато роз’яснювальних бесід, як у школах, так і в сім’ях, щоб надати факти та ще більше привернути увагу дітей та молоді до проблем українських біженців, щоб вони розуміли важку ситуацію, в якій опинилися їхні однолітки із сусідньої країни.

 
 
Ілюстрації: Pexels.com
Stopka mailowa2 belka pod teksty grant UKR RMW
 
Ілюстрації: Pixabay.com

Жінка в умовах іншої країни – адаптація та соціальна інтеграція.

Людмила Ященко
 
Російське вторгнення до України 24 лютого спровокувало велику кількість біженців, які виїхали до інших країн. Найбільше прийняли Польща, Румунія, Молдова, Словаччина та Угорщина. Серед майже 4 мільйонів людей, які виїхали за кордон – більшість це жінки та діти.

В умовах невизначеності та у стані гострого стресу жінки-біженки вимушені адаптуватися в умовах інших країн. Переїзд, мовний бар’єр, пошуки роботи, житла, організація побуту – всі ці життєві труднощі накладено на обставини, за яких жінка вимушено виїхала за кордон та залишила свою домівку. Психологічний стан багатьох українських жінок потребує уваги та допомоги.


На що звернути увагу в першу чергу, щоб зрозуміти, що Вам потрібна допомога спеціалістів?

• Зниження апетиту, якщо ви не відчуваєте задоволення від їжі
• Порушення сну, якщо ви стали погано або довго засинати і рано прокидатися
• Порушення уваги та концентрації
• Відчуття подавленості та поганого настрою після пробудження та протягом дня
• Головні болі
• Відчуття страху, тривоги та безпорадності
• Нав’язливі спогади про перенесений стрес
• Почуття провини, що ви виїхали та покинули країну
• Не бажання підтримувати соціальні контакти.

Отже, якщо ви помітили за собою певні ознаки стресового стану, якщо у вас є певні труднощі з адаптацією в нових умовах та виникають проблеми з соціалізацією – не ігноруйте. Особливо, якщо ви приїхали з дітьми, які досить вразливі та чутливі до емоційного стану близького дорослого. Головне правило – допомогти собі, щоб допомогти дитині в цей час дуже актуально.
Чим ви можете собі допомогти, щоб зарадити своєму психо- емоційному стану? Головне, звернутися до спеціалістів. Це можуть бути сімейні лікарі, невролог, психіатр, психолог тощо.

Не зневажайте рекомендаціями доказових лікарів щодо прийому легких заспокійливих препаратів. Вони можуть допомогти стабілізувати ваш стан. Консультація психолога допоможе виявити причини вашого стану, знайти чи відновити точки опору та внутрішні ресурси задля того, щоб мати можливість опиратися труднощам, з якими ви стикаєтесь щодня.

Загальні поради щодо підтримання свого психо-емоційного стану можуть бути такі:

- Піклуйтесь про свої базові потреби. Чиста вода, смачна їжа, сон. Відпочивайте, коли маєте на це час. Приймайте душ та піклуйтесь за можливості про зовнішній вигляд – чисте волосся та одяг здатні підтримувати гарний настрій.
- Попіклуйтесь про свою безпеку: дізнайтесь контакти волонтерів, які допомагають їжею та одягом, житлом, запитайте у місцевих про лікарні та особливості медичної допомоги, дізнайтесь, де можна отримати юридичні консультації, знайдіть можливість оформити соціальні виплати та фінансові допомоги.
- Знайдіть своїх. Можливо, у вашому місті є організовані зустрічі українських родин, творчі заняття рідною мовою, спільноти у месенджерах, таких як вайбер, телеграм, групи на фейсбук. Не уникайте можливості відвідати місця зустрічей українських родин. Підтримуйте зв'язок з рідними.
- Вивчайте мову країни, в якій перебуваєте. Це знизить рівень тривожності, покращить вашу адаптацію та допоможе соціалізації.
- Намагайтесь кожного дня виходити на прогулянку. Свіже повітря та рух допомагають підняти настрій.
І пам’ятайте, що ви не одинокі у ваших проблемах - держави, які прийняли переселенців з України після початку війни, організували центри допомоги, як соціальної так і психологічної. Інформацію можна шукати через інтернет, волонтерів та місцевих жителів.


Психологічна допомога у Польщі:


• Centrum Rozwoju i Terapii dzieci, młodzieży i dorosłych w Olsztynie. FUNDACJA KAŻDY WAŻNY. https://kazdywazny.pl/ +48 604 505077, +48 667 425 759
• Польський міграційний форум: +48 669 981 038 – безоплатна телефонна лінія екстреної допомоги українською та російською мовами (працює по понеділках з 16:00 до 20:00, у середи з 10:00 до 14:00 та по п’ятницях з 14:00 до 18:00).
• Центр психотерапії HELP: +48 720 826 806 та +48 790 626 806 (допомога польською та англійською мовами).
• Медичний центр Даміана: +48 22 566 22 27 – безкоштовний телефон допомоги українською мовою (працює з 8.00 до 20.00 сім днів на тиждень).
• Інститут Свободи: гаряча психологічна лінія +48 22 290 4386 (з понеділка по п’ятницю 9:00 – 17:00).
• Центр кризового втручання в Кракові: +48 12 421 92 82 – безкоштовний цілодобовий номер. Також можна допомогти на місці, за адресою вул. Радзивілловська, 8б.
• Фонд психологічної допомоги Разом: +48 733 563 311 – телефон довіри польською мовою. Записатися на розмову можливо також за допомогою електронної пошти: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
• Психологічна пристань: +48 533 300 999 – психологічна допомога онлайн або ж стаціонарні прийоми в Варшаві українською, польською та англійською. Записатися на розмову можливо також за допомогою електронної пошти: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
• Дитячий телефон довіри речника з прав дитини: +48 800 12 12 12 – психологічна допомога для дітей та підлітків українською та російською мовою.
• Студентський Парламент Республіки Польща – психологічні консультації українською мовою онлайн. Зареєструватися на розмову з фахівцем можна за допомогою формуляру: wsparciepsychologiczne.psrp.org.pl.
• CALMA Клініка терапії: +48 660 198 321 (від понеділка по п’ятницю, від 9.00 до 20.00) – допомога телефоном, онлайн чи стаціонарні прийоми в Гданську українською, польською та англійською. Допомога з рецептом на потрібні ліки. Реєстрація: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
• Психологічний центр KOMPAS: +48 537606041 – психологічна допомога онлайн або ж стаціонарні прийоми в Радомі.
• Психологічну допомогу можна також отримати через платформу психологічної підтримки Helping Hand або зателефонувавши за номером +48 698 188 305
 
Статтю підготувала
Клінічний психолог Людмила Ященко
 
+48 667 425 759 (Польща)
FUNDACJA KAŻDY WAŻNY
Centrum Rozwoju i Terapii dzieci, młodzieży i dorosłych w Olsztynie
 
 
 
Ілюстрації: Pixabay.com
Stopka mailowa2 belka pod teksty grant UKR RMW
 
 
Ілюстрації: Pixabay.com

від КРИЗИ через ПІДТРИМКУ до ІНТЕГРАЦІЇ - Запрошуємо взяти участь у вебінарах 27-28 грудня 2022 року

Запрошуємо взяти участь у вебінарах, які проводяться в рамках проєкту «НАПРЯМ ІНТЕГРАЦІЇ – від КРИЗИ через ПІДТРИМКУ до ІНТЕГРАЦІЇ СІМЕЙ БІЖЕНЦІВ», в рамках конкурсу пропозицій «Разом ми можемо більше – перший випуск Програми активації для іноземців на 2022-2023 роки».

1. Діти війни. Як зрозуміти, що вашій дитині потрібна психологічна допомога
Дата: 27 грудня 2022 року
Час: 12:00-12:40
Посилання: https://livewebinar.com/839-870-687/eb5e0de6edf18dfadf2e554ee611afe0
 
2. Як підтримати дитину, яка переживає розлуку з близькими
Дата: 27 грудня 2022 року
Час: 13:00-13:40
Посилання: https://livewebinar.com/948-888-810/61c67b4a795dcc822a519d046cf751d5
 
3. Адаптація та соціалізація дитини в іншій країні
Дата: 27 грудня 2022 року
Час: 14:00-14:40
Посилання: https://livewebinar.com/924-858-548/df732f74077f8a124e64050feb70716d
 
4. Жінка в чужій країні – безпека та соціальна інтеграція
Дата: 28 грудня 2022 року
Час: 11:00-11:40
Посилання: https://livewebinar.com/798-860-922/cda4c89a4aec083111e366966ab03161
 
5. Діти з аутизмом - допомога в адаптації
Дата: 28 грудня 2022 року
Час: 12:00-12:40
Посилання: https://livewebinar.com/128-013-231/b09987cc15a59a43afeb35253ee0a035
 
Після участі у вебінарі пропонуємо вам пройти опитування.
 
 
 
Ілюстрації: Pixabay.com
Stopka mailowa2 belka pod teksty grant UKR RMW
Ілюстрації: Pixabay.com

Діти війни. Як зрозуміти, що ваша дитина потребує психологічної допомоги?

Людмила Ященко
 
З початком війни в Україні багато дітей стали свідками страшних подій. Маленькі українці гостро реагують на те, що відбувається з їх країною, родиною, гостро реагують на емоційний стан своїх близьких та зміну оточення.

Різні стресові ситуації викликають у дітей різну ступінь стресового стану. Дехто потерпає від постійних повітряних тривог і ракетних атак, дехто став свідком насильства чи смерті. Ті діти, які виїхали з близькими за кордон, потерпають від тривалої розлуки з батьками, братами і сестрами. Вони проходять адаптацію в умовах інших країн, відчувають самотність та страх.


Як зрозуміти, що дитина потребує психологічної підтримки чи допомоги? На які симптоми у дитини мають звернути увагу близькі дорослі?

Діти різного віку реагують на стресові фактори по різному. Тим не менш, головними ознаками того, що ваша дитина може потребувати підтримки психолога можуть бути втома, розгубленість, дитина може виглядати наляканою та засмученою. Деякі діти можуть закритися емоційно, часто плакати, не мати бажання спілкування з однолітками чи дорослими. У дитини може змінитися поведінка – від апатичної до емоційно збудженої чи агресивної, можуть з’явитися проблеми з увагою. Ви можете також помітити, що дитина може поводитися молодше свого віку – наприклад, не відходити від дорослих, всього боятися, під час сну мати ознаки енурезу. Симптомами стресового стану можуть бути проблеми з харчуванням чи сном, головні болі, болі в животі чи інші психосоматичні розлади.

У зовсім маленьких діток до року можна спостерігати порушення сну та харчування, частий плач, або ознаки «емоційного завмирання».

У дітей дошкільного віку ознаками травматичного стресу можуть бути нові страхи, нічні кошмари, нетримання сечі в ліжку. Дитина може відтворювати травматичний досвід через гру, плакати або кричати частіше, вимагати більше уваги до себе, мати поведінку, яка притаманна більш молодшим дітям. В садочку чи школі дитина може бути дуже вразливою, емоційною, проявляти агресію, яка насамперед направлена на самозахист.

Для дітей шкільного віку ознаками травматичного стресу є підвищена тривожність, гостра реакція на ризькі звуки, проблеми зі сном та концентрацією уваги, знижується успішність в школі.

Підлітки під час травматичного стресу мають ознаки депресії, почуваються самотніми, проявляють розлади харчової поведінки та мають порушення сну, відчувають підвищену тривожність, проявляють замкнутість. Відчувають гостру потребу в спілкуванні з друзями, яких мали до війни.

Якщо ви помітили зміну поведінки своєї дитини, спробуйте допомогти їй самостійно за допомогою розмови або рекомендацій психолога. Якщо ж ви розумієте, що дитина не йде на контакт і залишається в стресовому стані – зверніться за допомогою до спеціалістів.

Як правило, психологи використовують методи арт-терапії, казкотерапії, пісочну терапію, метод когнітивно-поведінкової терапії. Звернувшись до психолога, ви отримаєте рекомендації щодо того, якими методами можна допомогти вашій дитині відновити психо-емоційний стан.

Статтю підготувала
Клінічний психолог Людмила Ященко
 
+48 667 425 759 (Польща)
FUNDACJA KAŻDY WAŻNY
Centrum Rozwoju i Terapii dzieci, młodzieży i dorosłych w Olsztynie
 
 
 
Ілюстрації: Pixabay.com
Stopka mailowa2 belka pod teksty grant UKR RMW
 
 

Як підтримувати дитину, яка проживає розлуку з рідними? 

Людмила Ященко
 
Зв'язок з батьками має велике значення для відчуття дитиною безпеки та її гарного самопочуття. 
 
В зв’язку з повномасштабною війною в Україні, багато родин вимушено розлучені. Діти розлучені з татами, мамами, сестрами та братами, бабусями та дідусями. В край складних випадках діти розлучені з обома батьками одночасно. Така вимушена розлука може призвести до порушень сну, розладів харчової поведінки, соціальної поведінки, розвитку депресії, тривожних станів та симптомів травматичного стресу у дитини.
 

Які ознаки травматичної розлуки? 

Ви можете спостерігати у дитини втому, розгубленість, дитина може виглядати наляканою та засмученою. Недовіра до інших дорослих в такий час може бути теж дзвіночком, який говорить про те, що дитина переживає стрес від розлуки з рідними. Деякі діти можуть закритися емоційно, часто плакати, не мати бажання спілкування з однолітками чи дорослими. У дитини може змінитися поведінка – від апатичної до емоційно збудженої чи агресивної, можуть з’явитися проблеми з увагою. Ви можете також помітити, що дитина може поводитися як дитина молодшого віку – наприклад, не відходити від дорослих, всього боятися, або ж навіть забути, як ходити самостійно до туалету. Симптомами травматичної розлуки можуть бути проблеми з харчуванням чи сном, головні болі, болі в животі чи інші психосоматичні розлади.
 
У зовсім маленьких діток можна спостерігати порушення сну та харчування, частий плач, або ознаки «емоційного завмирання».
 

Як можна допомогти дитині пережити цей складний період? 

Головне – сформувати та підтримувати довірливі стосунки з тим дорослим, з яким знаходиться дитина. 
 
Набагато легше, коли малюк з мамою чи бабусею. Рідні люди є опорою для дитини. Важливо пам’ятати, що психоемоційний стан дорослого дуже важливий. Тому, якщо ви мама чи бабуся, і вам теж трудно проходити через вимушену міграцію – зверніться за допомогою до спеціалістів. Стабілізувавши свій психоемоційний стан та відновивши внутрішні ресурси ви зможете більш ефективно підтримувати вашу дитину на шляху до адаптації в нових умовах.
 
Якщо ж дитина розлучена з такими близькими як тато і мама, завданням дорослих, які доглядають за дитиною, буде формування довірливих стосунків. Не потрібно «купувати» дитину цукерками. Важливим буде підтримка, коли вона сумує, плаче, визнання її емоцій. Подбайте про базові потреби дитини. Запевніть дитину, що вона в безпеці і може вам довіряти. Якщо дитина маленька, чим більше ви будете її обіймати – тим легше дитина переживатиме стрес. Пам’ятайте, тілесний контакт – важливий елемент психологічної підтримки, але тільки за згодою дитини. Тому просто її запитайте, чи хоче вона, щоб її обійняли. 
 
Добрим інструментом психологічної підтримки для дітей молодшого віку є казкотерапія та ігротерапія. Через програвання тривожних ситуацій дитина випускає внутрішню напругу та стрес назовні. Тому сміливо пропонуйте тематичні ігри з машинками, куклами тощо. Програвайте ситуації, коли тато-машинка поїхав далеко, але кохає свого сина-автомобільчика і чекає на зустріч. Пропонуйте дитині намалювати історію про близьких, або написати листа і відправити поштою.
 
Організуйте за можливості постійний контакт з близькими – телефоном чи відео через месенджери.
Підлітків, які переживають зміну оточення та розлуку з близькими та друзями можна підтримувати розмовами, своїм терпінням та розумінням, що підліток може бути відстороненим, поводитися нестерпно, але йому так само боляче, як і дітям молодшого віку.
 
Запропонуйте вашому підлітку допомогу психолога. 
 
  Отже: 
- Говоріть з дитиною спокійним голосом
- Будьте терплячим
- Подбайте про базові потреби дитини
- Допоможіть дитині контактувати з близькими
- Запевніть дитину, що вона в безпеці
- Поговоріть про емоції дитини
- Запитайте, чи хоче дитина, щоб її обіймали
- Організуйте терапевтичні ігри, малюйте
 
Дітям, які переживають розлуку, добре допомагають психологічні практики, які відображають культуру, мову дитини. Тому сміливо звертайтесь до українських психологів, які є в вашому місті. Або шукайте спеціаліста для допомоги дитині онлайн.
 
Телефони для отримання психологічної допомоги:
• Платформа Mindly 0 800 4000 23 (з України), +38 050 493 0307 (з-за кордону)
• Безкоштовна гаряча лінія Червоного Хреста Давай поговоримо 0 800 331 800
• Асоціація професійного розвитку психологів та психотерапевтів в Україні. Телефон психологічної кризової допомоги: 096 260 1575
• Благодійний фонд Голоси дітей допомагає дітям подолати психологічні травми війни. 095 785 6069
 
Статтю підготувала
Клінічний психолог Людмила Ященко
 
+48 667 425 759 (Польща)
FUNDACJA KAŻDY WAŻNY
Centrum Rozwoju i Terapii dzieci, młodzieży i dorosłych w Olsztynie
 
 
 
Ілюстрації: Pixabay.com
Stopka mailowa2 belka pod teksty grant UKR RMW
 
 
Ілюстрації: Pexels.com

Війна як нова реальність

Домініка Велкевич
 
24 листопада одна ученниця з України сказала мені: «Чи знає Пані, що  сьогодні минає вже дев’ятий місяць війни». Я знала, тому що саме того дня думала про це, дивлячись зранку телевізійні новини. А потім зіткнення з реальністю, з нашими маленькими війнами на роботі і постійними скаргами на все і всіх. Тим часом неподалік звідси нова реальність виглядає зовсім інакше і, в порівнянні з рештою Європи, виглядає жахливо.
 

Будні війни

Стрілецькі укріплення і протитанкові загородження, міліціонери і солдати, патрулі, зенітна сигналізація, укриття, а в додаток руїни міст і селищ, руїни чиїхось досягнень і життів. І хоча суспільство все більш втомлене від ситуації, то все одно залишається єдиним у боротьбі з агресором та підтримці влади.
 
Жорстокі злочини агресора не відбили в українців бажання діяти не лише на фронті, а й у громадських зборах, кошти з яких спрямовувалися на військові дії (як-от закупівлю безпілотників Bayraktar). Економіка України також адаптовується до умов війни, що здавалося неможливим. Поруч із такою великою бідою видно прагнення людей допомогти та надзвичайну боротьбу на фронті.
Одним словом, Україна та українці швидко вчаться функціонувати у воєнному стані, хоча жорстокість ворога не зменшується. Кафе та ресторани в Києві потихеньку відкриваються, і хоча, дивлячись збоку, це може здивувати, для цих людей кава серед обстрілів і руїн міста є заміною щоденності, заміною минулого життя, за яким вони сумують і нетерпеливо чекають.
 

(Не) нормальний час

Жорстокі будні війни не стосуються нас безпосередньо. Ми відчуваємо загрозу, але ми в безпеці і можемо жити, як і раніше. Після початку вторгнення в Україну поляки проявили величезну допомогу та підтримку нужденним. Ми відкрили не лише свої серця та гаманці, але й наші домівки, не тільки на день чи два, а точно на довше.
 
Для нас ця нова буденність може однак виглядати інакше, ніж для окупованої України. Для нас війна, яка триває — це картинка на скляному екрані, інформація, отримана з телепрограм та Інтернету, іноді розмова з кимось, хто втік і почав тут нове життя.
 
Найголовніше в цій ситуації, щоб ці воєнні будні не закінчилися з першим поривом серця в день початку війни. Цей «біг» має продовжуватися і має бути довготривалим, навіть якщо йому перешкоджають особисті проблеми та складна економічна ситуація. Важливо, щоб ця буденність не перетворилася на гасла «їх тут забагато», «вони отримують усе», «ми теж бідні» тощо. Ми вже якось звикли до війни та до всіх її проявів, навіть до тих найбільш жорстоких та негуманних, але чи звикнемо ми до нелюдськості, відсутності емпатії, підтримки та солідарності і чи сприймемо їх як нову реальність, залежить тільки від нас.
 
Автор – педагог із соціальної реабілітації та педагогічної допомоги, казкотерапевт, музикотерапевт, тренер-соціолог. Також займається темою аутоагресії та суїциду серед дітей і підлітків, а також профілактикою самодеструктивної поведінки та навчанням дорослих у цій сфері. Директор Фундації соціальної профілактики (Samo)Naznaczeni.
 
 
Ілюстрації: Pexels.com
Stopka mailowa2 belka pod teksty grant UKR RMW
 
Ілюстрації: Pixabay.com

Фахова допомога, яка спрямована на досягнення психічного здоров’я людей з досвідом міграції

Гжегож Хмілевський

З початком війни в Україні мільйони громадян цієї держави знайшли прихисток у Польщі. Російська Федерація до сьогодні продовжує здійснювати напади на мирне населення. Польський сусід бореться за свою незалежність з 24 лютого 2022 року.


З самого початку з великою підтримкою

Громадяни України, які приїхали до Польщі з перших тижнів, могли розраховувати на всебічну допомогу, яку надавали всі: пересічні поляки, приватні організації, органи місцевого самоврядування та державна адміністрація.

Перші тижні були пов'язані із забезпеченням основних життєвих потреб. Люди, які з дня на день опинилися в Польщі, мали при собі лише базові особисті речі. Поляки з самого початку надавали їм їжу, притулок і фахову допомогу.

За даними Прикордонної служби з початку війни до Польщі в’їхало понад 6 мільйонів людей з України. Понад 4 мільйони людей вирішило повернутися у свою країну.


Посттравматичний стресовий розлад внаслідок війни

Невизначена геополітична ситуація в Україні, триваючі атаки Російської Федерації на цивільну інфраструктуру держави викликають у громадян страх і тривогу, що безпосередньо впливає на їх психофізичний стан. Багато дорослих і дітей стикалися з посттравматичним стресовим розладом (ПТСР), а також з труднощами, які виникали в процесі адаптації.

Кожен із них у Польщі може скористатися безкоштовною фаховою допомогою. Все частіше ця допомога надається українською мовою, що має ключове значення для людей, які не володіють польською.


Види допомоги, які адаптовані до ваших потреб

Польські приватні організації надають таку допомогу громадянам України з початку війни. До сьогоднішнього дня до їхніх команд долучаються українські фахівці: психологи, психотерапевти, психіатри та лікарі. Серед них є люди, які раніше працювали в Україні, але є й спеціалісти, які проходили стажування в Польщі до початку війни.

Фахова допомога громадянам України достосована відповідно до їхніх потреб. Включає: невідкладну психологічну допомогу, кризове втручання, психотерапію та консультації з лікарями (також в галузі психіатрії). Вибір форми допомоги є рішенням учасника терапевтичних зустрічей.

Здебільшого до Польщі приїжджали жінки з дітьми. Розлука з близькими, раптова зміна оточення, невпевненість у завтрашньому дні – це лише частина багатьох проблем, з якими українські жінки стикаються в Польщі. Викликом для них є мовний бар'єр і труднощі, пов'язані з постійним місцем проживання і роботи. Період адаптації до нової ситуації для них не закінчується протягом кількох місяців.
 
Це триває набагато довше. Проблеми, з якими вони стикаються, не зменшуються.

Майже 2/3 тих, хто опинився в Польщі, вирішило повернутися до дому на Батьківщину. 1/3 з них вирішила залишитися в Польщі на довше.


Широко доступна фахова допомога

Польща відповідає людським потребам і очікуванням. По всій країні створено місця, де громадяни України можуть скористатися професійною допомогою.

Фахова допомога включає:
- асистентські послуги, що полягають у допомозі у вирішенні побутових справ,
- соціальні послуги, пов'язані з допомогою у пошуку постійного житла та доступу до соціальних виплат,
- освітні послуги для дітей і дорослих, які полягають у можливості продовження навчання в польських школах та університетах,
- спеціалізовані послуги перекладачів, викладачів польської мови та юристів,
- спеціалізовані послуги, спрямовані на поліпшення психічного здоров'я, які надають: психологи, психотерапевти та психіатри,
- медичні послуги, що надаються в закладах охорони здоров'я.

Описані послуги надаються безкоштовно у спеціально відведених закладах. Щоб скористатися ними, зверніться до обраної установи/організації.

Інформаційний портал: https://pomagamukrainie.gov.pl/

Caritas Polska: https://caritas.pl/

Портал Zielona Linia – інформація про ринок праці:
https://zielonalinia.gov.pl/pomoc-dla-obywateli-ukrainy

Телефонічна інформація для клієнта:
800 190 590 (також українською мовою).

Дитячий Телефон Довіри (психолог розмовляє українською): 800 12 12 12
 
 
Гжегож Хмілевський - Фундація соціально-освітнього розвитку в м.Люблін
 
 
Ілюстрації: Pixabay.com
Stopka mailowa2 belka pod teksty grant UKR RMW
Ілюстрації: Pixabay.com

Практичні заняття в школі, що сприяють інтеграції з учнями з України

Домініка Велкевич
 
Позаду ще один місяць війни в Україні. Їх минуло стільки, що ми майже звикли до цього, а війна стала нашою буденністю. На жаль, війна триває, і в цій війні жертвами є не тільки діти, які гинуть, але й ті, хто разом зі своїми сім’ями знайшли прихисток в іншій країні і заново будують своє життя.


Діти з іншої культурної спільноти

Уже в перші місяці війни до польських шкіл прибули учні з України і наша система освіти мусила справлятися з таким раптовим і численним напливом дітей. Хоча система не була оснащена відповідними рішеннями для полегшення прийому дітей з України, потрібно було протистояти організаційним, правовим та культурним проблемам. Проте окрім усіх формально-юридичних питань, надзвичайно важливим у цій ситуації був підхід і метод роботи з дітьми з України, адже дитина з досвідом біженства часто обтяжена травмою війни, не знає польської мови або володіє нею недостатньо добре для комфортного спілкування і походить з іншої культурної спільноти.
 
870 girl 3422711 1280

Окрім багатьох подібностей, які пов’язують наші народи, слід пам’ятати, що це люди з іншою системою цінностей, з іншим світосприйняттям та вірою. Все це має спонукати шкільну спільноту до абсолютно нового мислення та перевірки застосовуваних досі практик, які в цьому випадку можуть не спрацювати або принести більше шкоди, ніж користі.


Маленькі, спільні кроки до змін

Яким би страшним це не здавалося, то насправді велику роль відіграють маленькі кроки до змін. Ми починаємо з того, що облаштовуємо шкільний простір, щоб він не був таким чужим для дітей. В еру Інтернету та доступу до словника не проблема зробити в окремих залах написи українською мовою, щоб дитина знала, де туалет, медсестра, психолог, директор чи клас?
 
pexels kindel media 8550728

Також можна розмістити в школі таблички зі словами підтримки, щоб показати, що ми знаємо та розуміємо ситуацію в їхній країні. Для цих дітей напис «Ми з Вами» справді має велике значення, а для нас це надзвичайно просто зробити. Те саме стосується розміщення оголошень на дошці чи на сайті школи, також українською мовою. Все це доброзичливі жести, які свідчать дітям про те, що вони можуть розраховувати на допомогу та підтримку.


Інтеграція в пріоритеті

Проте найважливішу роль для учнів із досвідом біженства відіграє процес інтеграції, в якому значну позицію займають польські учні. Вони також знаходяться в новій ситуації, тому так важливо, щоб кожен вчитель провів урок на тему актуальних подій достосований до віку дітей. Говорити, що «ми в нашій школі не говоримо про війну» (і це реальний приклад) є великою ведмежою послугою для наших учнів, які теж переживають війну і відчувають страх. До процесу інтеграції слід залучати шкільних психологів/педагогів, які можуть проводити практичні заняття з цього напрямку і водночас надавати підтримку у складних ситуаціях.
 
870 pexels cottonbro 7207558

 

 


Школа прагне діяти

Що ще може зробити школа, щоб полегшити функціонування дітей з України? Багато, і це не справи, які вимагають надлюдських сил чи знань, а тільки благих намірів. Головне – обмін інформацією між керівництвом та педагогічним колективом про новоприйнятих дітей, а також між школою та батьками/опікунами учня з України. Крім того школа може розміщувати інформацію про заклади допомоги біженцям у певному місті, подбати про харчування дітей, працевлаштувати психологів та організувати навчання польської мови.
 
870 pexels arthur krijgsman 4019754


Будьмо людьми

Однак у лабіринті формальних справ найважливішою залишається людина та її ставлення до інших. Тому давайте виховувати наших дітей і вчити їх підтримці, співпереживанню та розумінню. Учні можуть показати новим дітям школу, привітатися та обмінятися кількома словами за допомогою перекладача, доєднати нового учня до класної групи та повідомити про уроки, завдання чи зустрічі після уроків, і, перш за все, бути сердечними та відкритими. І хоча іноді це може здаватися надто складним, оскільки розділяє нас мовний бар’єр, не забуваймо, що учні з України – це діти, які втекли від війни, часто лише з ручною поклажею. Тож давайте будемо ставитися до них так, як би ми хотіли, щоб ставилися до нас.

Автор – педагог із соціальної реабілітації та педагогічної допомоги, казкотерапевт, музикотерапевт, тренер-соціолог. Також займається темою аутоагресії та суїциду серед дітей і підлітків, а також профілактикою самодеструктивної поведінки та навчанням дорослих у цій сфері. Директор Фундації соціальної профілактики (Samo)Naznaczeni.
 
 
Ілюстрації: Pixabay.com, Pexels.com
Stopka mailowa2 belka pod teksty grant UKR RMW


Zdjęcie ilustracyjne: Pixabay.com

Дослідження українських біженців - заповнення анкети займає не більше 8 хвилин

Це дослідження проводиться «Інститутом знань про сім'ю та суспільство» в рамках проекту «Разом ми зможемо більше». Опитування є анонімним, а його результати будуть використані лише для дослідницьких цілей – щоб краще зрозуміти потреби та очікування біженців з України.
 
 
qr code
 
Заповнення анкети займає не більше 8 хвилин. Ми повторимо опитування кілька разів до кінця 2023 року. Якщо Ви зацікавлені в участі у наступних етапах проекту, будь ласка, залиште свою електронну адресу в кінці форми. Її буде використано лише з метою реалізації проекту.
 
 
Oprac. wit
Źródło: Instytut Wiedzy o Rodzinie i Społeczeństwie
Zdjęcie: Pixabay.com
 
Stopka mailowa2
Zdjęcie: Pexels.com

7 способів, як мотивувати дітей до навчання, навіть якщо їм нудно

Світлана Кравець
 
Старанність учня не надається йому від природи. Деякі діти справді більш сумлінні у навчанні ніж інші, однак це нічого не говорить про їх здібності чи талант від народження. Частіше за все учні, які з відповідальністю підходять до виконання домашніх завдань і уважні на уроках, просто мають більше мотивації. Створити для дитини стимули навчатися можуть самі ж батьки.
 
870 classroom 488375 1280
 
Щоправда, аби правильно мотивувати учня потрібно трохи вийти за рамки класичних педагогічних методів і частково зрозуміти дитячу психологію. В цьому тексті поговоримо про кілька простих способів, які допоможуть пробудити в учня мотивацію до навчання і покращити його успіхи.
 

Любов до читання

Діти, які не люблять читати, часто мають менші успіхи у навчанні. Саме тому роль позакласного читання дуже важливо. Звичайно, любов до літератури не обов’язково дорівнює великим успіхам в школі. Натомість вона розвиває бажання дізнаватись щось нове і досліджувати. Це один з ключів до мотивації учня.
 
По-перше, читання збільшує словниковий запас і додає впевненості під час комунікації. По-друге, навіть якщо діти люблять виключно художні книги, під час читання вони тренуються аналізувати та запам’ятовувати інформацію. Це стає в пригоді, коли справа доходить до точних наук: математики, фізики, інформатики.
 
870 girl 3038974 1280
 
Просте правило, яке допоможе заохотити дитину читати: зробіть це звичкою. Щодня присвячуйте книгам по 20 хвилин. Читайте разом із дитиною, покажіть їй приклад, просіть читати вголос, розповідайте про свої улюблені книги.
 
Багато учнів вважають книги нудними. Тому не змушуйте їх читати літературу, яка не цікава дитині. Краще нехай вони самі обирають ту літературу, яку хочуть. Навіть якщо це книга про комп’ютерні ігри чи розваги. Пам’ятайте - головне створити звичку багато читати.
 

Відверте спілкування

Старанного учня відрізняє впевненість. Він завжди переконаний, що його слова чи думки можуть на щось вплинути та змінити. Тому батькам важливо багато і відкрито говорити з дитиною про навчання. Якщо дитині не подобається предмет, тема чи вчитель, нехай говорить про це відверто. Ваша задача - постійно запитувати, вислуховувати та висловлювати розуміння. Тоді діти отримують чіткий сигнал: “моя думка має значення”. Якщо такого зв’язку між батьками та дитиною немає, скоріше за все інтерес до навчання зникне, а з ним і мотивація.
 

Інтерес

 
870 study 6597766 1280
 
Вивчати те, що тобі не цікаво - це важка і неефективна робота. Скоріше за все результат такого навчання буде невтішний. Так, неможливо створити навчальну програму, яка буде на 100% цікавити усіх учнів. Але батьки можуть мінімізувати негативний вплив нудних для дитини предметів. Найпростіший спосіб - запропонувати щось дійсно важливе для дитини.
 
Якщо учень захоплюється автомобілями, спробуйте купити йому книгу про спорткари чи перегони. Потім попросіть його розповісти про улюблену марку автомобіля. Звичка вивчати власне хобі спровокує мотивацію вчитися в школі. Наприклад, розуміння фізики буде корисним і цікавою для автолюбителя.
 

Різні методи навчання

 
870 boy 286240 1280
 
В педагогіці існує декілька методів навчання: візуальний, слуховий, вербальний, фізичний, логічний, соціальний та одиночний. Жоден не є кращим чи гіршим, бо усі вони рівнозначні. Однак кожен учень природно надає перевагу окремим методам. Батьки мають досліджувати, який спосіб отримувати інформацію для дитини є найбільш ефективним і розвивати його. Наприклад, якщо учень краще запам’ятовує на слух, підберіть для нього цікаві аудіокниги.
 

Подавати приклад

Найчастіше мотивація до навчання зникає, коли з’являються перші труднощі. Тут важливо на власному прикладі показати, що на будь-якому шляху трапляються перешкоди. Однак долаючи їх люди отримують задоволення.
 
870 girl 1641215 1280
 
Найкращий спосіб стати мотиватором для дитини - вчитися разом. Коли ви вдвох дізнаєтесь щось нове, обов'язково показуйте своє захоплення від отриманих знань. Говоріть про труднощі, які викликало навчання у вас. Це покаже дитині, що вчитися може бути в задоволення, а проблеми - це нормально.
 

Правильний фокус

Результати та оцінки - важливий фактор в шкільній освіті. Однак для дитини він не має бути єдиним і найголовнішим. Запитуйте про нові знання отримані в школі, про те, що дитина не зрозуміла і до чого хоче повернутися. Тільки після цього варто дізнатися про оцінку. Ваша мета - пробути мотивацію до навчання, а не розвивати фобію від поганих результатів. Тільки так ви можете контролювати баланс ефективного навчання та хороших оцінок.
 
870 kids 7024409 1280
 

Самоорганізація

Діти молодшого віку погано вміють організовувати власний навчальний процес. А це один з ключових факторів для мотивації, адже погані умови означають поганий результат. Порада для батьків у цьому випадку дуже проста: залишайтеся терплячими. Дайте можливість дитині самостійно обирати, які завдання вона хоче вирішувати в першу чергу, яке приладдя для навчання їй потрібне. Тоді вона не відчуватиме себе пригніченою і навчатиметься краще.
 
Хороша оцінка в школі не завжди щось означає для дитини. Іноді вона не відчуває зв’язок між виконаною працею і відмінною оцінкою. Тому батькам краще підкреслити важливість хорошого результату. За високу оцінку після контрольної роботи можете придумати винагороду, наприклад похід в кіно або новий футбольний м’яч. Поділяти радість дитини, ви таким чином мотивуєте її до нових досягнень в навчанні.
 
Світлана Кравець – керівник навчальної частини онлайн-школи МАТЕМА. Директор, вчитель зі стажем роботи 27 років. Більше 15 років досвіду роботи приватним репетитором.
 
 
 
Źródło: materiał nadesłany, United PR Communicat
Zdjecia: Pixabay.com, Pexels.com
 
 
przedszkole
Zdjęcie: Pexels.com

Рекомендації Головного Cанітарного Інспектора щодо охорони здоров'я

Рекомендації Головного Cанітарного Інспектора щодо охорони здоров'я від 31 березня 2022 р.1 для дитячих садків, відділів дитячих садків у початковій школі та інших форм дошкільного виховання та закладів по догляду за дітьми віком до 3 років, виданих на підставі ст. 8А пункт 5 пункту 2 Закону від 14 березня 1985 р. Про Державну Санітарну Інспекцію (Збірник Законів з 2021 р. абз. 195).

У загальних рекомендаціях неможливо врахувати специфіку кожного шкільного опекунчого  закладу - невеликого і великого, з різноманітною інфраструктурою і чисельністю відділів. Шкільні опекунчі  заклади відрізняються, зокрема, кадровими ресурсами і пов'язаним з цим самостійністю в реалізації завдань з виховання, профілактики, а також у сфері психолого-педагогічної допомоги.  У зв'язку з вищесказаним директор / керівник шкільного опекунчого закладу, залежно від існуючих умов (у тому  числі стосовно приміщення, санітарних умов і т.п.) і кадрових ресурсів, є компетентним щодо прийняття рішень в області конкретних правил санітарної безпеки на території закладу, в тому числі організації гігієнічних і безпечних умов на території даного закладу.

Слід також мати на увазі наступні правила.

wytyczne gis

Організація догляду в закладі:

  • Директор шкільного опекунчого закладу може визначити конкретні правила безпеки здоров'я в Правилах закладу, в тому числі щодо застосування масок, що закривають ніс і рот.
  • Заклад може відвідувати тільки здорова дитина без ознак інфекції або інфекційної хвороби.
  • Рекомендується, щоб діти, які прийшли до закладу (переодягнувшись) в першу чергу мили руки водою з милом.
  • Дітей до закладу привозять/забирають здорові особи без ознак інфекції або інфекційного захворювання.
  • Опікуни повинні дотримуватися чинних правил закладу, зокрема правил, пов'язаних з безпекою здоров'я.
  • Рекомендується, щоб опікуни, які супроводжують дітей, могли входити до будівлі закладу або на територію закладу дотримуючись правила 1 опікун з дитиною/дітьми.
  • Рекомендується обмежити перебування третіх осіб в закладі (тільки особи без симптомів інфекції або інфекційного захворювання). Вони зобов'язані дотримуватися правил школи зокрема, правил, пов'язаних з безпекою охорони здоров'я.

ДИВІТЬСЯ ВІДЕО (WIDEO):

{source}<iframe width="731" height="411" src="https://www.youtube.com/embed/7BUHqRhkApI" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>{/source}

Додатково рекомендується гігієна рук.

  • У разі, якщо дитина проходить адаптаційний період в закладі, батьки / опікун за згодою директора закладу може перебувати на території закладу з дотриманням запобіжних заходів (тільки здорова особа).
  • Батьки / опікуни дітей, які приносять до закладу іграшку, повинні подбати про її регулярне чищення / прання/можливо дезінфекцію іграшки.
  • Рекомендується провітрювати приміщення, загальні частини (коридори), принаймні, в той час, коли не має дітей у ігровій кімнаті, у разі необхідності під час занять .
  • Рекомендується, щоб персонал кухні і співробітники адміністрації, а також прибиральники обмежили контакти з дітьми та вчителями.
  • Необхідно забезпечити способи швидкого зв’язку з батьками / опікунами дитини.
  • Рекомендується мати безконтактний термометр або інші прилади для безконтактного вимірювання температури.
  • Необхідно отримати згоду батьків / опікунів на вимірювання температури тіла дитини, якщо це буде необхідно, і якщо з'явилися тривожні симптоми захворювання.
  • Якщо працівник закладу буде спостерігати у дитини симптоми, які можуть вказувати на інфекцію, інфекційне захворювання, необхідно ізолювати її в окремому приміщенні або у відведеному для цього місці, негайно повідомити батьків/опікунів, щоб терміново забрати дитину з закладу.
  • Рекомендується забезпечити організацію роботи та її координацію, таким чином, щоб не дозволити переповненості груп особами (дітьми).
  • Рекомендується, по можливості, простежити чи діти дотримуються загальних правил гігієни, в тому числі: часте миття рук (після приходу до закладу, необхідно відразу ж вимити руки), захист при чханні і кашлі, а також уникати торкання руками очей, носа і рота, не ділитися їжею, якщо почали їсти (навчання дітей правилам: не давай вкусити другові, не давай другові ковтнути, не облизувати іграшки).
  • Рекомендується фізична активність у дітей через так зване перебування дітей на відкритому повітрі, оптимально на території закладу, але з можливістю використання зон відпочинку.
  • Обладнання на ігровому майданчику або ігровому полі, що належить закладу має регулярно очищатися за допомогою миючих засобів.
  • Рекомендується здорове харчування і пам'ятати про наводнення організму (використання збалансованої дієти, уникнення високо оброблених продуктів, вживання овочів).

ДИВІТЬСЯ ВІДЕО (WIDEO):

{source}<iframe width="731" height="411" src="https://www.youtube.com/embed/Gdnn_7S8hik" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>{/source}

Гігієна, очищення та дезінфекція приміщень і поверхонь:

  • Слід регулярно мити руки з милом і водою і стежте за тим, щоб це робили діти, особливо після приходу до закладу, перед їжею і після повернення зі свіжого повітря, після відвідування туалету.
  • Рекомендується вивішувати в приміщеннях санітарно-гігієнічні плакати з правилами правильного миття рук, а якщо є дозатори з дезінфікуючою рідиною для рук-інструкції (там, де є така необхідність також на різних мовах).
  • Рекомендується стежити за проведенням щоденних робіт з прибирання, з урахуванням утримання чистоти у ігрових кімнатах, санітарних приміщень, комунікаційних шляхів, миття додаткових поверхонь - поручнів, дверних ручок і плоских поверхонь, в тому числі стільниць, клавіатур, вимикачів.
  • Якщо в закладі проводиться дезінфекція, строго дотримуйтесь рекомендацій виробника, зазначених на упаковці дезінфікуючого засобу. Важливо строго дотримуватися часу, необхідного для провітрювання дезінфікованих приміщень, предметів, так щоб діти не піддавалися впливу вдихання парів дезінфікуючих засобів.
  • Рекомендується, щоб заклад мав у своєму розпорядженні індивідуальні засоби особистої охорони для можливого використання працівниками в разі необхідності (наприклад, для проведення гігієнічних процедур у дитини, адекватних до ситуації).
  • Необхідно забезпечити постійну дезінфекцію туалетів, регулярний збір відходів і очищення сміттєвих контейнерів.

Гастрономія:

  • При організації харчування (їдальні, кухні) в закладі необхідно забезпечити гігієнічні умови, відповідно до чинного законодавства.
  • Споживання їжі має бути безпечним, в місцях, призначених для цього.

Дії в разі підозри на інфекцію у персоналу або у дитини:

  • На роботу до закладу повинні приходити тільки особи без ознак захворювання, які свідчать про респіраторну інфекцію дихальних шляхів або інфекційне захворювання.
  • Рекомендується, щоб до закладу приходили діти без ознак інфекційного захворювання або без ознак інфекційного захворювання. Це відноситься і до їх опікунів.
  • При виникненні у працівника, який знаходиться на робочому місці ознак інфекційного захворювання, директор закладу має відсторонити його від виконаних обов’язків, при необхідності викликає медичну допомогу.
  • Якщо у дитини спостерігаються тривожні симптоми захворювання, слід негайно повідомити про це батьків / опікуна, щоб визначити порядок подальших дій.
  • Рекомендується визначити і підготувати (так зване оснащення засобами індивідуального захисту, миючими засобами, дезінфікуючим засобом) приміщення або виділення зони, в якій можна буде тимчасово ізолювати людину при появі ознак захворювання.
  • Рекомендується визначити місце, де може знаходитися особо з тривожними симптомами, які можуть свідчити про інфекцію або інфекційне захворювання, і провести додаткове прибирання відповідно до процедур закладу, а також вимити / дезінфікувати поверхні (дверні ручки, поручні і т.п.).
  • Рекомендується стежити за дотриманням чинного законодавства у сфері охорони здоров’я та інформації Міністра Охорони Здоров'я та Головного Санітарного Інспектора.

заст. Головного Санітарного Інспектора Кшиштоф Сачка
[Krzysztof Saczka]
Заступник Головного Санітарного Інспектора
документ підписаний в електронним підписом/

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Як отримати номер PESEL та верифікований профіль (Ваш офіційний профіль) – послуга для громадян України

Вакцинація дітей з України. Що і як?

Спеціальна гаряча лінія для жителів України

__________

Автор: kjp
Джерело: ГCІ
Фото: Pixabay

Фото: Pixabay.com

Спеціальна гаряча лінія для жителів України

Для громадян України Національне бюро з протидії наркоманії запустило лінію довіри. Запущено дві гарячі лінії: безкоштовну та платну (за тарифом оператора). 
 
Ідея створення гарячої лінії – як пояснюють у Національному центрі протидії наркоманії – полягає не лише в тому, щоб допомогти у вирішенні проблем, пов’язаних із залежністю, а й щоб надати підтримку людям з України, які опинилися в Польщі через війну та мають потрібу поговорити і поділитися своїм досвідом.
 
ЦЕ НЕ ПЕРША ГАРЯЧА ЛІНІЯ ДЛЯ УКРАЇНЦІВ У ПОЛЬЩІ. БІЛЬШЕ У ВІДЕО МАТЕРІАЛАХ:
 
{source}<iframe width="731" height="411" src="https://www.youtube.com/embed/v_MA1AsH1CY" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>{/source}
 
– Люди, які будуть чергувати, мають досвід надання психологічної допомоги. Дзвінки на гарячу лінію здійснюватимуться як українською, так і російською мовами. Водночас повідомляємо, що ми все ще шукаємо людей, зацікавлених чергувати на нашій лінії довіри для громадян України, – читаємо у прес-релізі.
 
Було запущено два номери: 800 11 08 11 (безкоштовно) та 22 290 7000 (оплачується згідно з тарифом оператора). Гаряча лінія працюватиме щодня з 16:00 до 21:00.
 
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
 
 
 
 
Автор: kjp/hv
Джерело: Національне бюро з профілактики наркотиків
Фото: Pixabay
 
Фото: Pexels.com

Правила організації підготовчих відділень у школах для учнів з України

У зв’язку з ситуацією, що склалася в Україні, прийнято закон про допомогу громадянам України у зв’язку зі збройним конфліктом на території цієї країни. Запроваджені положення є розширенням уже існуючих нормативних актів і мають на меті полегшити навчання учнів українського громадянства в польських початкових та середніх школах.
 
Більш детальну інформацію можна знайти в розпорядженні Міністра освіти і науки про освіту іноземних громадян та громадян Польщі, які здобули освіту в школах, що функціонують в системах освіти інших країн.
 

Що таке підготовчі відділення

Підготовчі відділення можуть бути організовані для учнів, які приїжджають з-за кордону, які не знають польську мову або знають її на недостатньому для навчання рівні.
 
870 pexels andrea piacquadio 3768126
 

Для кого призначені підготовчі відділення

Особи, які не є громадянами Польщі, та особи, які є громадянами Польщі, можуть бути спрямовані до підготовчих підрозділів, які:
1. підлягають обов'язковому навчанню,
2. здобули освіту в школах, що функціонують в системах освіти інших країн,
3.не знають польської мови або знають її на рівні, недостатньому для отримання користі від науки,
4. демонструють труднощі в спілкуванні та адаптації, пов'язані з культурними відмінностями або зміною освітнього середовища.
 

Організація підготовчих відділень у школах

1. підготовчий шкільний відділ може створювати орган управління школи, в якій учні здобувають освіту, відповідно до основного загальноосвітнього навчального плану;
2. міжшкільне підготовче відділення - у випадках, обґрунтованих демографічними умовами, за згодою органу управління школою, в якій утворено відділення, можуть відвідувати учні іншої школи в межах наявних ресурсів;
3. міжмуніципальне підготовче відділення - випливає з угод, укладених між органами місцевого самоврядування.
 

Організація занять на підготовчих відділеннях

Навчання учнів здійснюється відповідно до основного навчального плану загальної освіти адаптуючи зміст, методи та форми навчання до розвитку та освітніх потреб, а також психофізичних здібностей учнів, відповідно до організаційних і кадрових можливостей окремої школи.
 

Кількість учнів у підготовчих відділеннях та класів

Кількість учнів у підготовчому класі не повинна перевищувати 25. Класи можна поєднувати таким чином:
• I-III та IV-VI, та VII-VIII початкових шкіл;
• І та ІІ загальноосвітня школа,
• І-ІІІ технічна загальноосвітня школа та промислова школа І ступеня;
• III і IV загальноосвітня школа;
• III – V технічна загальноосвітня школа.
 
Навчальні заняття в підготовчому відділенні проводять викладачі окремих предметів, яким може допомагати вчитель, який володіє рідною мовою учня.
 
870 1408x594
 

Кількість годин занять на підготовчих відділеннях

 На виконання обов’язкових навчальних заходів відведено таку кількість годин:
• у початковій школі для 1-3 класів - не менше 20 годин на тиждень;
• у початковій школі для IV-VI класів - не менше 23 годин на тиждень;
• у початковій школі для VII і VIII класів - не менше 25 годин на тиждень;
• у загальноосвітній школі - не менше 26 годин на тиждень.
 

Вивчення польської мови на підготовчих відділеннях

Вивчення польської мови здійснюється за навчальним планом, розробленим на основі рамкової програми курсів польської мови для іноземців, в обсязі не менше 6 годин на тиждень.
 

Правова основа

• Закон про освіту, від 14 грудня 2016 року.
• Закон про допомогу громадянам України у зв'язку зі збройним конфліктом на території цієї країни, від 12 березня 2022 року.
• Постанова Міністра освіти і науки про освіту непольських громадян та осіб, які є громадянами Польщі, які здобули освіту в школах, що діють в системах освіти інших країн.
 
 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: 

 
 
 
  
 
 
 
Автор.: wt/hv
Джерело: gov.pl/MEiN
Фото: Pexels.com
Фото: Pixabay.com

Вакцинація дітей з України. Що і як?

Доповнення повідомлення від 4 березня 2022 р. щодо проведення профілактичних щеплень дітям, які перетнули кордон Республіки Польща з Україною у зв’язку зі збройним конфліктом на території цієї держави, настановами щодо порядку проведення вакцинації дітей на підставі Програми профілактичних щеплень (Program Szczepień Ochronnych, PSO) на 2022 рік

729x308

Відповідно до висновку Відділу з питань профілактичних щеплень, Міністр охорони здоров’я рекомендує виконання профілактичних щеплень, починаючи з дня приїзду до Польщі, дітям віком до 19 років, які не були вакциновані від інфекційних захворювань, згідно з індивідуальним календарем щеплень, визначеним лікарем, який здійснює допуск до вакцинації, на підставі Програми профілактичних щеплень на 2022 р., з використанням вакцин, що надаються санітарно-епідеміологічними станціями на попередніх умовах.

У разі відсутності щеплень у дитини, батькам або законним представникам слід рекомендувати проведення дитині профілактичних щеплень відповідно до Програми профілактичних щеплень на 2022 р.

Пріоритетними слід вважати:

  • щеплення проти кору вакциною MMR (кір, свинка і краснуха) у групі наймолодших дітей на другому році життя,
    • щеплення проти дифтерії, правця, кашлюка і поліомієліту відповідно до віку,
    • проти гепатиту В відповідно до віку,
    • щеплення проти COVID-19 (поза Програмою профілактичних щеплень).

Важлива додаткова інформація:
• особи, які залишаються на території нашої країни протягом періоду, що перевищує 3 місяці з моменту перетину кордону, зобов’язані виконати профілактичні щеплення або надати підтвердження вакцинації відповідно до чинної Програми профілактичних щеплень на 2022 р.,
• у ситуації відсутності медичної документації, яка стосується щеплень, слід вважати дитину невакцинованою і рекомендувати виконання відповідних щеплень,
• у випадку госпіталізованих дітей з невідомим статусом вакцинації слід оцінювати рівень імунітету до гепатиту шляхом дослідження рівня анти-HBs-антитіл,
• не рекомендується стандартно виконувати серологічні дослідження з метою визначення імунного статусу,
• ведення документації вакцинації дитини відповідно до чинних рекомендацій, в тому числі задокументовування профілактичних щеплень в електронній формі в e-картці вакцинації,
• інформація щодо вартості медичної послуги та порядку розрахунків за виконання послуги передаватиметься за посередництвом Національного фонду охорони здоров’я.

kjp
Джерело: gov.pl/MZ
Фото: Pixabay.com/gov.pl 

Фото: gov.pl

Як отримати номер PESEL та верифікований профіль (Ваш офіційний профіль) – послуга для громадян України

Ви громадянин України і прибули до Польщі безпосередньо з України в зв’язку з бойовими діями у вашій країні? Ви можете отримати номер PESEL, який дозволить вам, наприклад, скористатися послугами системи охорони здоров’я, соціальної допомоги або створити компанію в Польщі. У той же час ви можете отримати верифікований профіль, який дозволить вирішувати багато офіційних справ дистанційно.
 

Коли можна отримати

Ви можете отримати номер PESEL, якщо:
• ви є громадянином України або
• ви громадянин України та маєте картку поляка, або
• ви є членом найближчої родини громадянина України, який має картку поляка, або
• ви є дружиною громадянина України, але не маєте громадянства України
і ви прибули після 24 лютого 2022 року на територію Польщі безпосередньо з території України у зв’язку з бойовими діями у вашій країні.
 
Інформацію про номер PESEL можна знайти в розділі Що таке номер PESEL.
 
870 flaga napisy images
 

Хто може отримати

Будь-хто, хто відповідає умовам, переліченим у розділі вище «Коли ви можете використовувати», і:
• прибув до Польщі в період з 24 лютого 2022 року безпосередньо з України у зв'язку з бойовими діями,
• подав заяву у будь-який місцевий адміністративний офіс.
 

Що потрібно підготувати

• Заява про надання громадянину України номера PESEL у зв’язку зі збройним конфліктом (файл .pdf, 517 kB). Бланк заяви можна отримати в будь-якому офісі. Також можна завантажити файл і російською мовою (файл .pdf, 549 кБ).
• Документ, який підтвердить дані, які ви надаєте в заяві, включаючи вашу особу. Якщо у вас немає такого документа, підписана вами заява юридично рівнозначна декларації про правдивість ваших даних.
• Дані, які ви вводите в програму:
o Ваше ім’я та прізвища,
o дата та місце народження,
o країна народження та громадянства,
o дата в'їзду до Польщі,
o український реєстраційний номер - якщо у вас є,
o для отримання верифікованого профілю - контактні дані: адреса електронної пошти та польський номер телефону.
• Якщо ви заповнюєте заяву від імені неповнолітнього (дитини віком до 18 років), необхідно надати дані батьків та/або особи, яка фактично доглядає за дитиною.
Кольорове фото на фотопапері розміром 35 х 45 мм (ширина х висота) і, якщо ви на фото в темних окулярах або капелюсі, відповідний сертифікат. Перевірте, яким умовам має відповідати фотографія.
 
Щоб отримати верифікований профіль, ви повинні мати:
• дійсний мобільний телефон з номером польського оператора, ексклюзивним користувачем якого ви є,
• адреса електронної пошти, яку ви використовуєте.
o
Пам'ятайте! Коли ви подасте заявку, вам буде необхідно надати відбитки ваших пальців.
 

Що потрібно зробити

1. Заповніть заявку, підготуйте необхідні документи та фото – деталі можна знайти в розділі «Що потрібно підготувати».
 
Заяву необхідно подати особисто. Присутність дитини віком до 12 років при поданні заяви не обов’язкова – крім випадків, коли її особу встановлять на підставі декларації.
 
Заява від імені дитини подається одним із батьків, опікуном, працівником пробації, тимчасовим опікуном, призначеним судом з питань опіки та піклування, або особою, яка фактично опікується дитиною. У дітей до 12 років відбитки пальців не беруть.

2. Зробити власноручний підпис на заяві.
3. Подайте заявку в будь-якому офісі гміни – деталі можна знайти в розділі Куди ви подаєте заяву.
4. Клерк візьме ваші відбитки пальців.
5. Ви отримаєте роздруківку підтвердження надання номера PESEL.
6. Якщо вам більше 18 років, у заявці ви можете дати згоду на:
• внесення даних (адреса електронної пошти, номер мобільного телефону) до реєстру контактних даних. Інформацію про Реєстр контактних даних можна знайти в розділі «Що таке Реєстр контактних даних»;
• Підтвердження довіреного профілю. Додаткову інформацію див. у розділі «Що таке верифікований профіль».
 
Якщо в заяві бракуватиме якоїсь інформації, секретар попросить її доповнити. Управління може не обробити вашу заявку, якщо заявка не відповідає офіційним вимогам.
 

Де ви подаєте заявку

У будь-якому місцевому адміністративному офісі.
 

Скільки ви заплатите

Послуга безкоштовна.
 

Де ви отримаєте підтвердження

У адміністративному офісі, де ви подаєте заяву.
 

Що таке PESEL

Це одинадцятизначний цифровий код (подібний до українського ІПН), який однозначно ідентифікує фізичну особу.
Номер PESEL включає:
• дату народження,
• послідовний номер,
• гендерне позначення
• додатковий особистий код.
 
PESEL дозволить вам, наприклад, скористатися послугами охорони здоров’я, соціальної допомоги або створити компанію в Польщі.
 

Що таке Реєстр контактних даних

Реєстр контактних даних (РДК) — це база даних, завдяки якій ви можете бути впевнені, що державна адміністрація має доступ до ваших поточних контактних даних.
 
Для чого адміністрації потрібні ваші контактні дані? Вони дозволяють швидко та ефективно зв’язатися з вами, щоб сповістити вас про:
• готовність ваших документів,
• розгляд поданих заяв,
• необхідність подати додаткові документи або інформацію з ваших питань, які розглядають в адміністративних центрах.
 
Пам'ятайте! RDK не використовуватиметься для надсилання вам маркетингових або рекламних оголошень, а лише для інформування з питань, які безпосередньо стосуються Вас. Ваші дані в RDK безпечні. Доступ до них мають лише органи державного управління та суб’єкти, які виконують державні завдання.
 

Що таке верифікований профіль

Верифікований профіль - цифровий інструмент, який дозволяє вирішувати офіційні справи онлайн, не виходячи з дому.
 
Для чого призначений верифікований профіль?
 
1. Це цифровий інструмент, який виконує ту саму функцію, що і паперовий документ, що посвідчує особу (наприклад, паспорт).
2. Дозволяє підписати електронний документ підписом, юридично еквівалентним власноручному підпису (тільки для державних осіб).
 
Якщо ви вказуєте в заяві, якщо хочете мати верифікований профіль:
• На вказаний у заяві номер мобільного телефону Вам буде надіслано SMS-повідомлення з одноразовим кодом. Продиктуйте код клерку.
• На адресу електронної пошти, вказану в додатку, буде надіслано одноразовий код, який Ви можете, але не зобов'язані надавати посадовій особі (якщо Ви не можете отримати цей код, посадова особа все одно підтвердить ваш верифікований профіль ).
• Ви отримаєте роздруківку підтвердженням створеного верифікованого профілю.
• Посадовець попросить вас підписати зобов'язання не ділитися своїм верифікованим профілем з іншою особою (на другому примірнику роздруківки).
 
Коли ваш верифікований профіль буде готовий, ви отримаєте додаткову інформацію:
• на адресу електронної пошти, вказану в додатку, ви отримаєте повідомлення, яке міститиме ім'я користувача (логін) і підтвердження, що ваш довірений профіль готовий;
• на номер мобільного телефону, вказаний у заяві, ви отримаєте ще одне SMS-повідомлення з одноразовим паролем для активації довіреного профілю (не потрібно відразу активувати довірений профіль).
 

Правова основа

Закон від 12 березня 2022 року «Про допомогу громадянам України у зв’язку зі збройним конфліктом на території цієї держави».
 
Останнє оновлення: 15.03.2022 19:14
Установа, відповідальна за обслуговування: Цифрова канцелярія Прем'єр-міністра
Установа, відповідальна за документ: Цифрова канцелярія Прем'єр-міністра
 
 
wit/hv
Джерело: gov.pl
Фото: gov.pl
Фото: Pixabay.com

Громадянин України звертається до служби зайнятості. Крок за кроком

Громадянин України може скористатися безкоштовною допомогою повітової (районної) чи воєводської (обласної) служби зайнятості, в тому числі, підтримкою в пошуку роботи, насамперед у вигляді працевлаштування та консультування з кар’єрних питань. Інформаційний буклет на цю тему підготувало Міністерство сім’ї та соціальної політики.
 
Отримати допомогу можна, звернувшись безпосередньо до служби зайнятості або в дистанційному режимі, зателефонувавши безпосередньо до служби зайнятості чи на гарячу лінію «Зелена лінія» – тел. 19524, або ознайомившись з інформацією про пошук роботи на сайті Державної служби зайнятості, який має україномовну версію для громадян України.
 

Крок 1. Звернення до служби зайнятості або на Зелену лінію (тел. 19524)

Кар’єрний консультант
 
Громадянин України може зв’язатися по телефону або звернутися до служби зайнятості без реєстрації в бюро зайнятості. Кар'єрний консультант або посередник з працевлаштування проведуть співбесіду та спробують з’ясувати ситуацію шукача роботи, (його кваліфікацію та професійний досвід, можливість влаштуватися на роботу, очікування щодо вакансії та інше) для надання подальшої допомоги.
 
Obywatel Ukrainy na polskim rynku pracy
 

Крок 2. Допомога у пошуку роботи

Пошук вакансій
 
Громадянин України може самостійно користуватися Центральною базою вакансій без відвідування служби зайнятості, за допомогою комп’ютера, телефона або іншого мобільного пристрою з доступом до мережі Інтернет (http://oferty.praca.gov.pl). Пошук вакансій також можливий за допомогою спеціального мобільного застосунку ePraca (Android та iOS). Щодня в базі даних доступно близько 70 тис. робочіх вакансій.
 
 Громадянин України також може скористатися допомогою консультанта, який, перевіривши його кваліфікацію, здійснить пошук у Центральній базі вакансій та надасть інформацію про відповідні пропозиції (контактні дані роботодавця).
 
Інформація про можливості пошуку роботи
 
Громадянин України може отримати інформацію про те, як самостійно шукати роботу через загальнодоступні безкоштовні пошукові сайти з вакансіями (наприклад, Pracuj.pl, Jobs.pl тощо).
 
Інформація про можливості пошуку роботи
 
Працівник служби зайнятості також може надати інформацію про можливість отримати допомогу від інших державних установ/фондів тощо, якщо громадінин України має такі потреби.
 
Інформація про правила працевлаштування іноземців
 
Працівник служби зайнятості може надати інформацію про умови працевлаштування іноземців, у тому числі інформацію, доступну в Інтернеті українською мовою. Після ознайомлення з правовою ситуацією іноземця (наявність права на проживання, дозволу на роботу, тощо), працівник може порадити, як краще легалізувати роботу та вказати, в яких офісах слід вирішувати питання та хто має подавати заяву (іноземець чи роботодавець).
 
Професійне консультування
 
Громадянин України також може скористатися послугами з профорієнтації, яку надають 340 повітових центрів зайнятості та центрів інформації та планування кар’єри, які діють у 16 воєводських осередках служби зайнятості. Ця послуга особливо важлива для людей, які потребують допомоги у вирішенні професійних проблем. Допомога може надаватися у формі індивідуальної консультації службовця з особою, яка потребує допомоги, або по телефону чи через інтернет.
 
Громадянин України може отримати допомогу з таих питань:
 
* правильний вибір професії
* зміна кваліфікації
* початок роботи
* перевірка ваших компетенцій, інтересів та професійних здібностей
* планування та розвитку кар'єри.
 
Крім того, профконсультанти допоможуть оновити інформацію про ситуацію на ринку праці, проінформують про принципи ведення бізнесу, нададуть допомогу в написанні документів, нададуть інформацію про інші допоміжні установи та нададуть інформацію про комплексну пропозицію служби зайнятості . Під час зустрічі з профконсультантом громадянин України може також пройти психологічні тести та тести для виявлення загальних інтересів і схильностей, метою яких є визначити професійні схильностеі та професійний потенціал.

 

Крок 3. Реєстрація в службі зайнятості в статусі безробітного

Громадянин України, який отримає статус безробітного, також отримує доступ до цілого переліку різних видів допомоги, визначених Законом про сприяння зайнятості та інститутам ринку праці. Перелік включає:
 
• професійне навчання,
• співфінансування відкриття бізнесу,
• додаткові програми з підтримки зайнятості (співфінансування витрат компаніям за працевлаштування безробітного , громадські роботи, тощо),
• відшкодування витрат на проїзд та проживання до місця роботи та назад,
• відшкодування витрат на догляд за дитиною до 7 років або утриманцем тощо.
 
 
--------------------------
 
oprac.: kjp
źródło: Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej
zdjęcie: Pixabay
Fixed Bottom Toolbar