Inwazja ekranów a zdrowie psychiczne nastolatków – ,,Raport 2021. Etat w sieci 2.0”
- wtkaczyk
- Kategoria: RODZICIELSTWO

Niepokojące sygnały
Obecna wersja raportu jest kontynuacją badań rozpoczętych przez Fundację w maju 2020 roku. Jak piszą autorzy, skłoniły ich do tego niepokojące sygnały otrzymywane od nauczycieli i dyrektorów szkół o narastających problemach wśród młodzieży związanych ze zdalnym trybem nauczania.
Więcej godzin przed ekranem
Z przeprowadzonego badania wynika, że największą zmianą jaka dokonała się w 2020 roku jest zwiększenie liczby godzin, które nastolatki spędzają przed ekranami urządzeń elektronicznych. Wzrosła ona z 5 godzin w lutym do aż 9 godzin w maju ub. roku. Ta liczba utrzymała się też w grudniu 2020 r. Nastolatkowie obserwują u siebie coraz silniejsze objawy uzależnienia od nowych mediów. Nie bez powodu więc w raporcie pojawia się określenie tej sytuacji jako ,,inwazja ekranów”.
Nauka zdalna już nie tak dobra
W ciągu ostatniego roku zmieniło się nastawienie uczniów do nauki zdalnej. O ile jeszcze w kwietniu ub. roku połowa uczniów (51,7 proc.) reprezentowała pozytywny stosunek do tego rodzaju nauczania, to w grudniu grupa ta zmalała do zaledwie 28,8 proc., a ilość negatywnie nastawionych do zdalnego nauczania wyniosła 43,7 proc. badanych. Przy czym zaledwie 11,5 proc. uczniów uważa, że dobrze radzi sobie z tym rodzajem nauki, a aż 16,5 proc. twierdzi, że w ogóle nie daje sobie z nią rady.
Główne zagrożenia
System nauki zdalnej wygenerował wiele zagrożeń. Badania wskazują przede wszystkim na rozregulowanie zegara biologicznego uczniów, zjawisko poświęcania nocy na gry i media społecznościowe kosztem odsypiania tego czasu w dzień, co często powoduje, iż uczniowie nie uczestniczą w zajęciach zdalnych odbywających się przed godziną 10. Taki rodzaj nauki wymusza też większą samodzielność w procesie kształcenia, z czym wielu uczniów sobie nie radzi.
Do tego dochodzą niskie kompetencje cyfrowe oraz spore problemy związane z posiadaniem odpowiedniego sprzętu komputerowego czy odpowiedniego dostępu do Internetu.
Na dotychczas obserwowane złe nawyki w postaci korzystania z urządzeń elektronicznych w godzinach wieczornych nałożyła się konieczność takiego zachowania, wymuszana zdalnym systemem nauczania. Wpływa to, obok innych stresów i napięć związanych z nauką, na zaburzenia snu i wzrost nastrojów depresyjnych.
Usłyszcie nas, bo nie dajemy sobie rady
Raport cytuje odpowiedzi młodzieży na zadane przez badających pytanie ,,Co jeszcze chciałbyś, by dorośli usłyszeli o Waszej aktualnej sytuacji?”. Tu uczniowie sygnalizują m.in. problem psychicznego zmęczenia nadmiernymi obowiązkami, niekorzystnego łączenia szkoły z domem, kłopotów ze zrozumieniem lekcji, brakiem mobilizacji i rozproszeniem związanymi z przebywaniem w jednym miejscu, problemy ze zorganizowaniem sobie czasu na posiłki i odpoczynek. Wielki niepokój wzbudza jedna z wypowiedzi młodej osoby cytowana w raporcie: ,,Nie dajemy sobie rady już z lekcjami zdalnymi, psychika nam nie wyrabia powoli”.
Oddajcie mi moje życie, szkołę, koleżanki, pasje…
Jak wykazało badanie obecna sytuacja wywołuje wśród młodzieży problemy emocjonalne i wpływa na większą podatność na depresje. Jako najtrudniejsze w procesie nauki zdalnej wskazywane są izolacja (30,1 proc.) oraz – wymienione już powyżej - problemy związane z samodzielną nauką (22.7 proc.). Izolacja społeczna, brak możliwości bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami i konieczność spędzania większości czasu w domu stanowi olbrzymie obciążenie dla psychiki młodych ludzi. ,,Oddajcie mi moje życie. Oddajcie mi szkołę. Oddajcie mi koleżanki, pasje” – to wręcz okrzyk rozpaczy, który przebija z jednego z cytatów opublikowanych na łamach omawianego raportu.
Niepewność, nerwowość i myśli samobójcze
Wyniki badania naprawdę niepokoją. Okazuje się, że aż 75 proc. nastolatków martwi się o przyszłość, 70 proc. obserwuje u siebie większe rozdrażnienie i nerwowość, 63 proc. ma większe niż dawniej trudności z wykonywaniem prac i zadań, a 62 proc. ma problemy ze snem. Obecna sytuacja odbiera wielu młodym ludziom nadzieje na normalne życie i rozwój. Badanie wykazało, że aż 42,6 proc. spośród nich miewa myśli samobójcze. Na podstawie powyższych danych można wysnuć wniosek, że stan psychiczny wielu uczniów jest zły.
Nie tylko negatywnie
Nie wszyscy z nich jednak oceniają obecną sytuację tak negatywnie. Raport publikuje też wypowiedzi młodzieży, której taki stan rzeczy odpowiada. Twierdzą, że nie muszą tracić czasu na dojazdy do szkoły i odczuwają mniejszą presję otoczenia związaną z nauką. Sytuacja obecna odpowiada jednostkom, które nie przepadają za kontaktami z ludźmi i bezpośrednimi spotkaniami.
W opozycji do tych opinii jest cała lista negatywnych odczuć sygnalizowanych przez innych badanych: zmęczenie, załamanie, niechęć, brak motywacji, brak możliwości wyjazdów w czasie ferii, przytłoczenie dodatkowymi obowiązkami.
Jak zaradzić obecnej sytuacji
Z wypowiedzi badanej grupy wyłaniają się też prośby o wsparcie emocjonalne kierowane do dorosłych. Młodzi apelują o zrozumienie, wyrozumiałość, potrzebę normalności. Jeśli nawet nie wiecie co zrobić, po prostu nas przytulcie – postuluje jedna z badanych osób.
W podsumowaniu badacze dają kilka rekomendacji mających na celu poprawę sytuacji. To rozwiązania doraźne mające polegać m.in. na organizacji bezpośredniego (a więc nie online) systemu wsparcia psychologicznego dzieci i młodzieży, wprowadzeniu w ramach szkoły zajęć sportowych i terenowych na wolnym powietrzu, mających umożliwić nawiązywanie poprawnych relacji społecznych i pracy zespołowej, uczenie młodzieży samodzielnej nauki, wreszcie nacisk na promocję zdrowego trybu życia. Jeden z postulatów – zakaz wychodzenia z domu dzieci bez opieki dorosłych – został niedawno zrealizowany.
Autorzy raportu wymieniają też, co Fundacja Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii już uczyniła w ramach swoich działań. Jest to m.in. rozbudowa portalu www.pytam.edu.pl o nowe działy oraz bezpłatne kursy i warsztaty online dostępne na www.warsztaty.help.
Jak informuje raport, przeprowadzone badanie jest jedyną na taką skalę przeprowadzoną w Polsce analizą stanu emocjonalnego nastolatków w okresie nauki zdalnej. Zostało sfinansowane wyłącznie dzięki prywatnym darczyńcom.
Pełen raport można pobrać TUTAJ.
Źródło: ,,Raport 2021. Etat w sieci 2.0. Zdrowie psychiczne polskich nastolatków w nauce zdalnej”, Fundacja Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii, rodzice.co. Badanie przeprowadzono w grudniu 2020 r. na grupie 906 osób, w tym 806 uczniów w wieku 11-18 lat i 100 osób w wieku 18-26 lat;
oprac. wt
Zdjęcie ilustracyjne: Pixabay.com