Forum pasjonatów ojcostwa, czyli Tato.Net

TatoNETKilkuset ojców wzięło udział w odbywającym się w podwarszawskim Łochowie XIII Międzynarodowym Forum Tato.Net „Uważność & Męstwo. Walcz o tu i teraz!”. Wydarzenie wsparł m.in. Instytut Wiedzy o Rodzinie i Społeczeństwie udziałem dra hab. Michała Michalskiego jako prelegenta, jak również patronatem medialnym swojej grupy wydawniczej.

Podwarszawski Łochów przywitał nas w sobotę mało zachęcającą aurą. Pochmurno, chłodno i raczej dżdżyście. Jak było jednak do przewidzenia, atmosfera panująca wewnątrz przypałacowego Folwarku absolutnie nie korespondowała z pochmurną, jesienną pogodą. Powiedzieć, że była fantastyczna i niesamowicie energetyczna, to jak nie powiedzieć nic.

Organizatorzy od samego początku stanęli na wysokości zadania, a profesjonalizm widoczny był na każdym kroku.. Pozytywną, dobrą energię czuć było dosłownie wszędzie. – Jestem tutaj nie po raz pierwszy i na pewno wezmę udział w kolejnych edycjach. To jeden z lepszych sposobów na ładowanie akumulatorów – niemal jednogłośnie oceniali Forum Ojcowie, z którymi rozmawialiśmy. A było ich w Łochowie wielu, nawet z zagranicy. Brali udział nie tylko w rozmowach panelowych, wykładach i 20 grupach warsztatowych, ale także wymieniali wzajemne doświadczenia, także w kuluarach.

Wyjątkowi goście

Panele dyskusyjne skupiły wyjątkowych gości, obecnych zarówno fizycznie, jak i zdalnie. W relacji opublikowanej na stronie Tato.Net Organizatorzy zwracają uwagę na kilkoro z nich:

Dawid Tomala – mistrz olimpijski w chodzie sportowym oraz jego ojciec. Dyskusja z uczestnictwem Tomalów, ojca i syna, jest historią inspirującą, dającą do zrozumienia, że w życiu, podobnie jak w sporcie, nie można poddawać się i rezygnować, trzeba umieć znosić porażki. Zwycięstwo przychodzi nieoczekiwanie.

Z pewnością najczęściej cytowaną osobą w przemówieniach prelegentów był Joszko Broda. Sztuka, kultura, historia i tradycja rodzinna dają niesłychaną moc wyrażania złożonych spraw w prostych słowach. Podobnie jak: melodia płynąca z gruszki, ze śliwki, dźwięki z kamienia, muzyka, która uświetniła Forum i Galę MAX.

Robert Kościuszko, autor m.in. powieści „Syn wolności”, na przykładzie historii Tadeusza Kościuszki ukazał, że moc, chęć do życia i przezwyciężania wszelkich trudności bierze się z „poświęcenia i oddania dla innych”.

Wojciech Mroczyński, w szczerych słowach, bardzo dobrze opowiedzianej i argumentowanej historii rodzinnego sabbaticalu opowiedział o swoich doświadczeniach: o odwadze wprowadzania zmiany w życiu, o wyborach, priorytetach wartości i o tym, że źródłem szczęścia nie jest ciągła pogoń za karierą, ale właśnie  rodzina.

Michał Łuczewski na własnym, jak to określił, wstydliwym przykładzie wskazał drogę do męstwa – męstwa bycia. Wystąpienie pozostawiło wiele pola do przemyśleń i przyniosło ładunek inspiracji oraz odwagi tak bardzo potrzebnej do konfrontacji, konfrontacji z samym sobą, gdzie nagrodą jest spokój i spójność wewnętrzna. Zaproponowane przez tego eksperta ćwiczenie spojrzenia na siedzącego obok człowieka oczami pełnymi miłości było niesamowitym i bezcennym doświadczeniem.

Wojciech Suda w swoim wystąpieniu na części pierwsze rozłożył uważność, tłumacząc uwarunkowania biologiczne człowieka, predyspozycje oraz wskazał wagę uważności w historii, poczynając od czasów biblijnych.

Ken Canfield – jeden z najbardziej znanych ekspertów uczestniczących w Forum Tato.Net od lat - w tym roku swoje przesłanie zawarł w formie video. Ken podkreślił siłę i moc, jaką daje grupa. Zauważalna i zaakcentowana w wypowiedzi Kena była także pokora, niezbędna w roli ojca.

Najdłużej oklaskiwaną osobą był płk Paweł Wiktorowicz. W dosadnych, żołnierskich słowach wytłumaczył, na czym polega męstwo. Nomenklatura wojskowa nie pozostawia złudzeń - potrzebny jest plan. Pułkownik wskazał: nad czym trzeba zapanować, jak podejmować decyzje i jak działać w chaosie.

Mirek Urban w swoim wystąpieniu skonfrontował uważność i męstwo z iluzją, zarówno w przenośni, jak i dosłownie. Dał w trakcie zabawy z publicznością popis oraz kilka dowodów na to, że uważność łatwo stracić. Na zakończenie uczył sztuki żonglerki, bardzo przydatnej w trenowaniu uważności.

MAX i topDads

Tymczasem w wieczór poprzedzający Forum miała miejsce uroczysta Gala MAX, podczas której wręczono statuetki o tej samej nazwie, jak również wyróżnienia topDads. Przyznano je w trzech kategoriach: ojciec, dzieło, instytucja. Wśród laureatów znaleźli się: Jarosław Wojtasiński - za postawę i przykład bycia tatą, w tym rodzicem zastępczym, Służba PRZYSTAŃ Ruchu Mt28 - za wieloletnie organizowanie wydarzeń pogłębiających relacje ojców i dzieci) oraz KGHM Polska Miedź S.A. - za innowacyjność w tworzeniu przestrzeni rozwoju swoich pracowników-ojców. Z kolei wyróżnienia TopDads, które honorują twórców kampanii medialnych, tworzących dobry wizerunek ojca otrzymali: Fundacja Nasze Dzieci (za kampanię plakatową „Kochajcie się mamo i tato”) oraz Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej (za kampanię społeczną „Ojcostwo - przygoda życia”).

To jest społeczność

Co kryje się pod dwoma słowami „tato” i „net” oddzielonymi kropką zapytaliśmy dra Wojciecha Cupiała, inicjatora projektu.

- Tato.Net to oryginalna bardzo innowacyjna forma wspierania rodzin – tłumaczy. – Szesnaście lat temu nazywaliśmy ten program inicjatywą, teraz możemy już mówić o społeczności. Tak naprawdę Tato.Net to jest takie miejsce, gdzie spotykają się mężczyźni, których pasją i główną karierą życia jest ojcostwo, rodzina. To nie jest poradnia, to nie jest też jakaś forma akademickiego szkolenia, to bardziej taka przestrzeń, gdzie mężczyźni mogą sobie wzajemnie udzielać wsparcia, inspiracji, by stawać się lepszymi ojcami. My dostarczamy jedynie narzędzi.

Z jakimi planami Tato.Net wkracza w fazę dorosłości? – Jestem pozytywnie przerażony tym, że po 17 latach dopiero wkraczamy w taką fazę pewnej dorosłości, i mam takie poczucie, że główny sens tego, po co jesteśmy, jest dopiero przed nami. To ma się wyrażać w dwóch naszych programowych filarach: think tanku ojcowskim – czyli ośrodku badawczym, który będzie gromadził wiedzę, wywierał wpływ i przygotowywał narzędzia, żeby rodzice (a także różne instytucje) mogli odkrywać kulturę odpowiedzialnego ojcostwa i ją realizować. Nasz drugi cel strategiczny, to tworzenie ojcowskich klubów w każdym polskim mieście powiatowym, przynajmniej jednego, czyli to jest taka koncepcja „300 plus”. Mamy głębokie przekonanie, że takie środowisko, mała grupa świadomych ojców w każdym mieście, zmienia klimat, zmienia atmosferę, zmienia kulturę, a to jest dzisiaj niezmiernie istotne, abyśmy mogli sprostać wyzwaniom przyszłości – dodaje dr Cupiał.

Dziękują Partnerom

Jak podkreślają Organizatorzy, Forum odbyło się dzięki ludziom oraz firmom o wielkim sercu, którym tata nie jest obojętny. – Dziękujemy KGHM Polska Miedź S.A., sponsorowi generalnemu XIII Forum Tato.Net, za zabezpieczenie finansowania organizacji Forum. Firmie Montersi.pl – wsparcie dla instalatorów oraz Student Travel za to, że po raz kolejny postanowili wesprzeć Forum. Dziękujemy partnerom: Abanana, Panomedia, tab2 Digital Agency, Media Visage, Wikpol, Kopeć & Zaborowski Adwokaci i Radcowie Prawni sp. p., Eventory, At Work, Rycerze Kolumba, Związek Dużych Rodzin TrzyPlus, Polskie Forum Rodziców – wyliczają.

Wspomniane Polskie Forum Rodziców oraz Instytut Wiedzy o Rodzinie i Społeczeństwie m.in. w charakterze panelisty („Ojcostwo wczoraj, dziś i jutro – jak z uważnością budować kulturę rodzinną, która przetrwa próbę czasu”) reprezentował w Łochowie dr. hab. Michał Michalski, szef Instytutu.

– Inicjatywę Tato.Net, której kibicujemy od bardzo dawna, uważamy za jedno z bardziej wartościowych przedsięwzięć, które pomaga mężczyznom być coraz lepszymi mężami i ojcami – ocenia M. Michalski. – Objęcie wydarzenia patronatem medialnym postrzegamy jako wielkie wyróżnienie, gdyż misją naszej grupy medialnej  jest pokazywanie cennych i ważnych inicjatyw promujących zaangażowanie rodziców, a w tym wypadku, ojców w szczególności. Serdecznie gratuluję Organizatorom i do zobaczenia podczas kolejnych edycji – dodaje szef poznańskiego Instytutu Wiedzy o Rodzinie i Społeczeństwie.

źródło: Tato.Net

zdjęcia: Karol Pomeranek

Fixed Bottom Toolbar