Czy w czasie epidemii pokochaliśmy cyberświat?
- Elżbieta Lachman
- Kategoria: ZAGROŻENIA

Wiele rodzin celowo nie wyposażało każdego dziecka w komputer. Popołudniami odbywały się zajęcia pozalekcyjne, odrabiano lekcje w zeszytach i ćwiczeniach. Rzeczywistość domowa w maju 2020 r. jest już inna. Szkoły użyczyły sprzęt uczniom, zadziałały programy wsparcia, ruszyła edukacja zdalna. W efekcie tysiące dzieci odkryły bogaty świat Internetu i w trybie ekspresowym przeszły kurs posługiwania się m.in. pocztą elektroniczą oraz programami do wideokonferencji.
Przed rokiem trudno było ściągnąć dzieci z ogrodu lub podwórka do domu na przysłowiowy obiad. Dzisiaj jest dokładnie odwrotnie. Przydomowa aktywność fizyczna dzieci szkół podstawowych i spotkania towarzyskie licealistów z powodu obowiązujących jeszcze w maju przepisów to rzadkość. Kilka godzin przed ekranem komputera dziennie szybko zmienia świat młodego człowieka. Dotychczasowa ochrona dzieci przed dostępem do sieci z powodu obowiązków szkolnych jest niemożliwa.
Również wielu rodziców musiało zmienić nawyki zawodowe. Zapomniany przez wielu Skype stał się jednym z najważniejszych narzędzi w pracy zdalnej. Są firmy, które wymagają obecności na zebraniach korzystając np. z Zooma.
Dlatego Bogna Białecka – psycholog i prezes Fundacji Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii prowadzi badanie ankietowe, które pozwoli wyciągnąć wnioski na temat aktualnego nastawienia dorosłych, dzieci i młodzieży do urządzeń elektronicznych oraz Internetu. Pytania dotyczą czasu, który jest poświęcany na naukę, zabawę i pracę zawodową w cyberświecie.
Już w czerwcu opublikujemy wyniki. Wraz z FEZiP zapraszamy do wypełnienia ANKIETY, która ma na celu przygotowanie kompleksowej pomocy rodzinom w powrocie do zdrowego korzystania z elektroniki po okresie inwazji ekranów w nasze życie w czasie epidemii koronawirusa.
(elach)
Zdjęcie ilustracyjne/Pixabay.com