Jak przygotowujemy się do spodziewanych trudności w okresie grzewczym
Zdjęcie: Pexels.com

Jak przygotowujemy się do spodziewanych trudności w okresie grzewczym

Mimo płynących oficjalnych zapewnień i uspokajających informacji, że w nadchodzącym okresie grzewczym nie zabraknie surowców energetycznych, Polacy przygotowują się do ewentualnych trudności, których niebawem się spodziewają. W myśl zasady „przezorny zawsze ubezpieczony” 67 proc. Polaków myśli o sposobach oszczędzania energii i przygotowuje się do różnych działań w związku z nadchodzącym okresem grzewczym – wynika z nowego badania ARC Rynek i Opinia.
 

Temperatura o dwa stopnie niższa

Na takie działania wpływa zarówno ewentualna groźba braku surowców do ogrzewania domów i mieszkań (głównie węgla i gazu) jak i ich wysokie i stale rosnące ceny.
 
870 K 2022 08 16 2
 
Temperatura powietrza w domu najczęściej uznawana przez badanych jako idealna to 22 stopnie C. Ponad połowa z nich (57 proc.) deklaruje, że mogłaby zimą obniżyć temperaturę w domu o dwa stopnie Celsjusza, zaś za najmniej uciążliwy sposób oszczędzania energii przez miasta uważają ograniczenie oświetlenia szyldów i reklam.


Trudności obawia się ponad 80 proc. badanych

 
870 K 2022 08 16
 
Aż 85 proc. Polaków obawia się trudnego okresu grzewczego. W największym stopniu dotyczy to kobiet oraz osób z grupy wiekowej od 35 do 44 lat (po 89 proc.). Poczucie niepewności jest obecne we wszystkich grupach demograficznych i we wszystkich odsetek osób obawiających się najbliższego okresu grzewczego wynosi ponad 80 proc.


Kobiety i starsi bardziej zapobiegliwi

„Znacznie ponad połowa badanych (67 proc.) w jakiś sposób przygotowuje się na trudną grzewczo zimę, co trzeci respondent (33 proc.) przyznaje, że oszczędza na ten cel pieniądze. Nieco częściej oszczędności na przyszłe opłaty związane z ogrzewaniem gromadzą kobiety (36 proc.) oraz osoby z najstarszej badanej grupy wiekowej od 18 do 65 lat (37 proc.)" – czytamy w informacji podanej przez ARC Rynek i Opinia.
 

870 K 2022 08 16 1


Najlepiej ograniczyć uliczne oświetlenie i temperaturę w sklepach, urzędach i szkołach

Zdaniem badanych Polaków, zdecydowanie najmniej uciążliwym sposobem na redukcję zużycia prądu jest ograniczenie oświetlenia szyldów i reklam. Tylko 13 proc. badanych twierdzi, że ograniczenie oświetlenia ulicznego byłoby nieuciążliwe.
 
870 K 2022 08 16 3

Podobny odsetek, bo 12 proc., byłby za obniżeniem temperatury powietrza w sklepach, urzędach czy szkołach. Co ciekawe, nieco chętniej obniżalibyśmy temperaturę w pomieszczeniach zimą niż rezygnowali z klimatyzacji latem.

Informacja o badaniu

Badanie zostało zrealizowane od 28 lipca do 3 sierpnia 2022 roku przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online zrealizowane na epanel.pl). W sondażu wzięło udział 1 037 osób. Próba była reprezentatywna pod względem: płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS. Respondenci mieli od 18 do 65 lat.
 
CZYTAJ TAKŻE:
 
 
Oprac.: wit
Źródło: dorzeczy.pl/arc.com.pl
Zdjęcia: Pixabay.com, Pexels.com
Wykresy: ACR Rynek i Opinia
Fixed Bottom Toolbar