Jak przygotowujemy się do spodziewanych trudności w okresie grzewczym
- wtkaczyk
- Kategoria: SEKRETY RODZINNYCH FINANSÓW

Mimo płynących oficjalnych zapewnień i uspokajających informacji, że w nadchodzącym okresie grzewczym nie zabraknie surowców energetycznych, Polacy przygotowują się do ewentualnych trudności, których niebawem się spodziewają. W myśl zasady „przezorny zawsze ubezpieczony” 67 proc. Polaków myśli o sposobach oszczędzania energii i przygotowuje się do różnych działań w związku z nadchodzącym okresem grzewczym – wynika z nowego badania ARC Rynek i Opinia.
Temperatura o dwa stopnie niższa
Na takie działania wpływa zarówno ewentualna groźba braku surowców do ogrzewania domów i mieszkań (głównie węgla i gazu) jak i ich wysokie i stale rosnące ceny.

Temperatura powietrza w domu najczęściej uznawana przez badanych jako idealna to 22 stopnie C. Ponad połowa z nich (57 proc.) deklaruje, że mogłaby zimą obniżyć temperaturę w domu o dwa stopnie Celsjusza, zaś za najmniej uciążliwy sposób oszczędzania energii przez miasta uważają ograniczenie oświetlenia szyldów i reklam.
Trudności obawia się ponad 80 proc. badanych

Aż 85 proc. Polaków obawia się trudnego okresu grzewczego. W największym stopniu dotyczy to kobiet oraz osób z grupy wiekowej od 35 do 44 lat (po 89 proc.). Poczucie niepewności jest obecne we wszystkich grupach demograficznych i we wszystkich odsetek osób obawiających się najbliższego okresu grzewczego wynosi ponad 80 proc.
Kobiety i starsi bardziej zapobiegliwi
„Znacznie ponad połowa badanych (67 proc.) w jakiś sposób przygotowuje się na trudną grzewczo zimę, co trzeci respondent (33 proc.) przyznaje, że oszczędza na ten cel pieniądze. Nieco częściej oszczędności na przyszłe opłaty związane z ogrzewaniem gromadzą kobiety (36 proc.) oraz osoby z najstarszej badanej grupy wiekowej od 18 do 65 lat (37 proc.)" – czytamy w informacji podanej przez ARC Rynek i Opinia.
Najlepiej ograniczyć uliczne oświetlenie i temperaturę w sklepach, urzędach i szkołach
Zdaniem badanych Polaków, zdecydowanie najmniej uciążliwym sposobem na redukcję zużycia prądu jest ograniczenie oświetlenia szyldów i reklam. Tylko 13 proc. badanych twierdzi, że ograniczenie oświetlenia ulicznego byłoby nieuciążliwe.

Podobny odsetek, bo 12 proc., byłby za obniżeniem temperatury powietrza w sklepach, urzędach czy szkołach. Co ciekawe, nieco chętniej obniżalibyśmy temperaturę w pomieszczeniach zimą niż rezygnowali z klimatyzacji latem.
Informacja o badaniu
Badanie zostało zrealizowane od 28 lipca do 3 sierpnia 2022 roku przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online zrealizowane na epanel.pl). W sondażu wzięło udział 1 037 osób. Próba była reprezentatywna pod względem: płci, wieku, wielkości miejscowości zamieszkania, wykształcenia oraz regionu GUS. Respondenci mieli od 18 do 65 lat.
Oprac.: wit
Źródło: dorzeczy.pl/arc.com.pl
Zdjęcia: Pixabay.com, Pexels.com
Wykresy: ACR Rynek i Opinia
Źródło: dorzeczy.pl/arc.com.pl
Zdjęcia: Pixabay.com, Pexels.com
Wykresy: ACR Rynek i Opinia