Zakaz używania smartfonów w szkołach przynosi efekty w Norwegii
fot. steveriot1, Pixabay

Zakaz używania smartfonów w szkołach przynosi efekty w Norwegii

Po trzech latach wprowadzenia zakazu używania smartfonów w norweskich szkołach przyszedł czas na ocenę podjętych działań. Norweski Instytut Zdrowia Publicznego przeprowadził badanie, z którego wynika, że zakaz korzystania ze smartfonów i urządzeń elektronicznych pozytywnie wpływa na wyniki w nauce i relacje społeczne. Nadchodzi zmierzch cyfrowej szkoły?

 

Miejsce smartfona w szkole

W Polsce politycy zachwycają się tempem cyfryzacji polskiej szkoły. Choć minister edukacji zawiesiła w 2024 roku program rozdawania dzieciom laptopów, to, jak się zdaje, nie zrobiła tego z powodu powstrzymania ekspozycji dzieci na świecące ekrany, ale politycznych. W polskiej szkole odłożenie telefonów w klasie nadal wydaje się odległym scenariuszem. Coraz więcej nauczycieli wprowadza do edukacji smartfony, komputery, czy tablety. Powoduje to, że młodzież, odrabiając lekcje, czy przygotowując się do zajęć, jeszcze więcej czasu spędza z telefonem w ręku.  W rozmowie z Polskim Forum Rodziców dr Roman Solecki, terapeuta uzależnień i dyrektor Krakowskiego Instytutu Logoterapii powiedział, że ponad 40 proc. uczniów ma objawy depresji. Jego zdaniem niemały wpływ na taki stan rzeczy ma częstotliwość i jakość korzystania przez młodzież z internetu i mediów społecznościowych. Badania przeprowadzone przez Fundację Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii pokazują, że nadmierne korzystanie z urządzeń ekranowych obniża koncentrację, rozprasza, powoduje trudności ze snem. Specjaliści apelują o wprowadzenie zajęć z jednolitych zasad higieny cyfrowej. 

 

fot. TungArt7, Pixabay

Elektronika w europejskiej szkole

W 2020 roku Unia Europejska przyjęła plan działania w sferze edukacji cyfrowej na lata 2021-2027. Według założeń Brukseli ma powstać wspólna wizja edukacji w Europie, która zakłada dostosowanie systemów kształcenia i szkolenia w krajach członkowskich do wymogów ery cyfrowej. Polskę też czeka przygotowanie Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji, jako jeden z tzw. "kamieni milowych", czyli wymogów i elementów Krajowego Planu Odbudowy. Prawo oświatowe czeka niebawem kolejna zmiana. Stan prawny na dziś mówi, że to poszczególne szkoły mogą zadecydować o tym, czy dzieci mogą korzystać z telefonów komórkowych lub innych indywidualnych urządzeń ekranowych na terenie placówki. Szkoła ma możliwość ograniczenia korzystania ze smartfonów. Regulować to może na przykład szkolny statut. Czy to jednak wystarczy, czy zasady higieny cyfrowej dotyczących używania indywidualnych urządzeń cyfrowych w szkole wymagają rozwiązań systemowych i ogólnokrajowych?

 

Jednak nie wszystkie kraje europejskie z entuzjazmem podchodzą do wprowadzania nowych technologii do szkół. Szwecja wycofała się z programu cyfryzacji edukacji, w Niemczech eksperci mówią o szkodliwości takich rozwiązań. We Francji nie przyjęto takich rozwiązań. Ograniczenia wprowadzają Włochy, Hiszpania, Grecja, Portugalia.

 

Norwegia pokazuje skutki wprowadzenia zakazu używania telefonów komórkowych w szkołach

W Norwegii trzy lata temu wprowadzono całkowity zakaz używania smartfonów i innych urządzeń ekranowych w placówkach oświatowych na poziomie gimnazjów. Norweski Instytut Zdrowia Publicznego sprawdził, jak ta decyzja wpłynęła na wyniki i kondycję psychiczną młodzieży. Okazuje się, że ograniczenie korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych spowodował, że wielu uczniów otrzymuje lepsze oceny. Poprawił się też stan zdrowia psychicznego szkolnej młodzieży.  Badanie przeprowadzone przez Sahrę Abrahamsson wykazuje, że nowe regulacje zmniejszyły konieczność wizyt u psychologa przez dziewczęta o prawie 60 proc. 46 proc. dziewcząt deklaruje, że zmniejszyła się też skala znęcania się. Wśród chłopców zauważa to 43 proc. Badanie to polegało na połączeniu szczegółowych danych administracyjnych z ankietami na temat polityk odnoszących się do używania telefonów komórkowych w szkołach.

Apel o zakaz korzystania z telefonów w szkołach z ekranem do minister edukacji od 2024 roku

Instytut Spraw Obywatelskich przypomina za Manfredem Spitzerem, że smartfon uzależnia tak jak alkohol, papierosy czy kokaina. Przywołuje też badanie "Structural and functional correlates of smartphone addiction”, które wskazuje, że u osób uzależnionych od smartfonów zaobserwowano ubytek istoty szarej mózgu. Podobne zmiany wskazują też badania narkomanów. Instytut apeluje do ministrów edukacji i cyfryzacji i oczekuje, że zakaz używania telefonów w szkołach wejdzie w życie od 1 września 2024 r. 

Apel można podpisać tutaj: KLIKNIJ, ŻEBY PODPISAĆ

Więcej o szkodliwym wpływie smartfonów na młodego człowieka:

KLIKNIJ TUTAJ: Cyfryzacja w europejskich szkołach – pomiędzy zyskiem a stratą

KLIKNIJ TUTAJ: Dziecko w sieci i mediach społecznościowych - czy za zgodą rodziców?

KLIKNIJ TUTAJ: "Smartfon, który nie milknie" - czy Twoje dziecko jest uzależnione od telefonu?

KLIKNIJ TUTAJ: Jak uchronić dziecko przed uzależnieniem?

KLIKNIJ TUTAJ: Dlaczego młodzi ludzie zagłębiają się w świat cyfrowy? Rozmowa z dr. Romanem Soleckim

Fixed Bottom Toolbar