AKTYWNI DLA RODZINY - Bęsiu i spółka, czyli „Nie zmarnuj swojego talentu”


strona1Do uczniów klas 1-5 szkół podstawowych adresowany jest z kolei projekt „Nie zmarnuj swojego talentu”. Jego celem jest z kolei przeciwdziałanie e-uzależnieniom przez zachęcenie do poszukiwania i rozwijania pasji zarówno w szkole, jak i w środowisku pozaszkolnym. Jak tłumaczą władze Fundacji, projekt polega na odwiedzaniu szkół i prowadzeniu spotkań na sali gimnastycznej z dziećmi z danej placówki.

– Na każdym ze spotkań pojawia się maskotka „Lazy Monster”, która w ciekawy i angażujący sposób przedstawia uczniom skutki e-uzależnień i lenistwa. W projekt zaangażowani są znani wśród młodych ludzi youtuberzy, sportowcy i artyści. Projekt „Nie zmarnuj swojego talentu” ruszył w Polskę we wrześniu 2020.


„Też jestem mamą, też jestem tatą”

Projekt o tej nazwie zaś, to – jak twierdzą przedstawiciele tej warszawskiej Fundacji – jeden z najciekawszych projektów dofinansowanych w ramach konkursu „Po pierwsze Rodzina!”.

W ciągu niespełna miesiąca, Fundacja „Nie Zmarnuj Swojego Życia” przygotowała premierowy utwór, teledysk oraz kampanię promującą rodzinę wśród młodzieży. O skali sukcesu świadczą liczby: w ciągu dziesięciu dni teledysk pt. „Nie pękam” obejrzano 77.000 w serwisie YouTube. Jak czytamy, celem projektu było dotarcie poprzez internet do 20.000 młodych ludzi, którzy często posiadają zaburzony obraz małżeństwa i rodzicielstwa.

– To młodzież w wieku 15-19 lat stanie w najbliższych latach przed wyzwaniem jakim jest założenie rodziny. Zarówno utwór, jak i teledysk pokazują, że – mimo trudności i społecznej presji – droga małżeństwa zawartego w młodym wieku jest piękna.
Wrażenie robi też jego tegoroczna edycja. Jak podkreślają szefowie Fundacji, projekt, którego celem jest kształtowanie pozytywnego obrazu rodziny dotrze do 120.000 młodych ludzi w wieku 14-19 lat. Fundacja zrealizuje nowoczesną kampanię informacyjno-edukacyjną opartą o trzy utwory hip-hopowe, trzy teledyski hip-hopowe (pierwszy z nich do obejrzenia: https://www.youtube.com/watch?v=YyTvxycRIZI) oraz trzy filmy edukacyjne. Więcej informacji na temat projektu znaleźć można na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=nLn9fmIFB40&t=12s.


Hip-hop znakomitym polem

Hip-hop jako jeden z najpopularniejszych gatunków wśród młodzieży jest – zdaniem Mateusza Wierciocha, wiceprezesa Fundacji – doskonałym sposobem docierania do młodych ludzi z pozytywnymi treściami. Zauważa, że mało organizacji pozarządowych w swojej działalności korzysta z utworów hip-hopowych.
– Działamy poprzez hip-hop i posiadamy wypracowaną pozycję w tym środowisku – tłumaczy nam Mateusz Wiercioch. – Bez tego nie bylibyśmy w stanie skupić uwagi słuchacza i próbować przekazać jemu cokolwiek. Trzeba być przygotowanym na pierwsze pytania, które na sto procent padną: kim jesteś i czy jesteś autentyczny? Skuteczność profilaktyki zależy w dużej mierze od tego, czy młodzież chce cię z uwagą wysłuchać. Prezes naszej Fundacji od 8 lat spotyka się z młodzieżą i rozmawia z nimi o wyborach, przed którymi stoją. Poza tym, podobnie jak i wiceprezes Fundacji, jest ojcem, mężem. Dlatego też jeszcze bardziej rozumie młodych ludzi i ich problemy.
„Bęsiu” jako człowiek niegdyś uzależniony od narkotyków, ostrzegając przed zagrożeniami, brzmi wiarygodnie. – Często jesteśmy wielokrotnie zapraszani do tych samych placówek oświatowych, żeby spotkać się z kolejnymi rocznikami. Kadra nauczycielska widzi bowiem, że takie spotkanie ma sens i przynosi oczekiwane efekty – dodaje nasz rozmówca.
 
Zdaniem M. Wierciocha, hip-hop jest zresztą znakomitym, jeśli nie najlepszym polem do prowadzenia profilaktyki uzależnień. Zwłaszcza w sytuacji, gdy naprzeciwko młodych ludzi staje rozpoznawalny, a przede wszystkim wiarygodny człowiek.
– Często brutalny i bezpośredni hip-hop sam w sobie nie jest zły, a dzięki niemu można naprawdę dotrzeć do młodego człowieka i przekazać wartościowe treści – podkreśla Mateusz Wiercioch.
 
 
FUNDACJA „NIE ZMARNUJ SWOJEGO ŻYCIA”
ul. Ksawerów 3, 02-656 Warszawa, Mazowieckie
www: https://niezmarnujswojegozycia.pl/
tel. 798 125 968
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Darowizny na cele statutowe: Nr konta: 44 1140 2004 0000 3802 7992 2458
 
tekst: Karol Pomeranek
zdjęcia: arch. Mateusz Wiercioch
Fixed Bottom Toolbar