Rodzice pytają – MEN odpowiada
- Redakcja
- Kategoria: AKTUALNOŚCI

– Czy samorząd jako organ prowadzący ma uprawnienia rozesłania do szkół publikacji „Edukacja antydyskryminacyjna w szkole. Pomocnik dydaktyczny”? pobierz
– Czy samorząd jako organ prowadzący ma uprawnienia do rekomendowania szkołom organizacji społecznych, publikując dokument: „Współpraca z NGO w dziedzinie edukacji antydyskryminacyjnej i przeciwdziałającej wykluczeniom. Oferty”? pobierz
– Czy samorząd jak organ prowadzący ma uprawnienia, żeby na swojej stronie internetowej „Pomocne linki do zajęć antydyskryminacyjnych”, w tym „Podręczniki z opisanymi ćwiczeniami i wskazówkami do pracy w szkole/organizacji dostępne w internecie”? pobierz
– Czy MEN rekomenduje znajdujące się na tej liście podręczniki?
– Czy według stanowiska MEN jest potrzeba wprowadzania „edukacji antydyskryminacyjnej” w szkołach, innymi słowy czy problematyka proponowanych przez Urząd Miasta Poznania zajęć antydyskryminacyjnych nie jest już ujęta w podstawach programowych innych przedmiotów szkolnych?
– Jakie kroki podjął czy podejmie w najbliższym czasie nadzór pedagogiczny, monitorując wprowadzaną przez Urząd Miasta Poznania „edukację antydyskryminacyjną”?
W odpowiedzi, pod którą podpisała się Agnieszka Ludwin, zastępca dyrektor Departamentu Kształcenia i Wychowania Integracyjnego, pada m.in. stwierdzenie, że „Ministerstwo Edukacji
Narodowej nie rekomenduje żadnych pomocy dydaktycznych, w tym publikacji”, a dalej, że „podręcznik szkolny podlega określonej procedurze”. Podkreślono ponadto, że „Prezydent miasta, jako organ prowadzący szkoły, nie posiada kompetencji, aby narzucać rodzicom wartości, w duchu którym mają być wychowywane ich dzieci” i że „organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność w szkołach tylko za zgodą dyrektora szkoły po uzyskaniu pozytywnej opinii rady rodziców”.
Narodowej nie rekomenduje żadnych pomocy dydaktycznych, w tym publikacji”, a dalej, że „podręcznik szkolny podlega określonej procedurze”. Podkreślono ponadto, że „Prezydent miasta, jako organ prowadzący szkoły, nie posiada kompetencji, aby narzucać rodzicom wartości, w duchu którym mają być wychowywane ich dzieci” i że „organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność w szkołach tylko za zgodą dyrektora szkoły po uzyskaniu pozytywnej opinii rady rodziców”.
Odpowiedź z Ministerstwa Edukacji Narodowej nie jest jednak zadowalająca. Nie wyczerpuje tematu i nie rozwiewa wszystkich wątpliwości rodziców. Szczególnie jeśli chodzi o ostatnie pytanie. Należy się zatem spodziewać, że zostanie podjęta kolejna próba uzyskania wiążącej odpowiedzi.