Dzisiaj jest
Jak przetrwać czas epidemii? – psycholog radzi
Information
23 marzec 2020 - ZAGROŻENIA
psychologZapytaliśmy psycholog Annę Domecką, jak można zminimalizować napięcie i stres związany z epidemią COVID-19. Oto odpowiedź:

"Nauczmy się rezygnować z robienia wszystkiego tak, jak to robiliśmy do tej pory. Nie warto, żebyśmy teraz brali na siebie zbyt wiele. Nie musimy przecież nikomu udowadniać, jak wspaniałym jesteśmy rodzicem czy współmałżonkiem. Odpuśćmy sobie i rodzinie presję (w miarę możliwości). Nasz spokój jest teraz najważniejszy, bo może udzielić się reszcie naszej rodziny.

Bądźmy tu i teraz. Na tyle, na ile jest to możliwe starajmy się nie galopować myślami do przodu i dumać o wszystkich możliwych niebezpieczeństwach - skutkach epidemii. Nikt nie jest w stanie ich przewidzieć.

Zadbajmy o chwilę odpoczynku. Poszukajmy wsparcia u rodziny, np. zmieniajmy się w opiece nad dziećmi (może dyżury?)".

Jako rodzice jesteśmy teraz poddani ogromnej presji. Z jednej strony lęk o zdrowie rodziny i o swoje, o bezpieczeństwo finansowe, niewiadoma związana z rozwojem sytuacji epidemiologicznej. Z drugiej zaś trudności związane z połączeniem pracy i opieki nad dziećmi (organizacja pracy zdanej) i odpowiedzialność za edukację dzieci. Jeśli do tego dołożyć inne problemy, z kórymi na codzień się zmagamy, np. problemy zdrowotne dzieci (jeszcze inne niż związane z koronawireusem) czy własne, to nic dziwnego, że nie sposób poradzić sobie z tak nadmiernym obciążeniem. W tej sytuacji rady, żeby "nie galopować myślami do przodu” czy „odpuść sobie” - żeby samemu nie dokładać sobie presji (bo zewnętrza jest i tak przytłaczająca) - wydają się jak najbardziej zasadne…

Jeśli jednak to nie wystarcza, to warto poszukać pomocy. Terapeutycznie działa na pewno każda szczera rozmowa z kimś z rodziny czy telefoniczna z przyjaciółmi, ale powstała też inicjatywa Psychologowie dla Społeczeństwa (szczegóły tutaj), gdzie oferowana jest bezpłatna pomoc psychologiczna online osobom, które nie radzą sobie z zaistniałą sytuacją. A być może komuś okażą się pomocne następujące kontakty: Kryzysowy Telefon Zaufania - 116 123 (od 14.00 do 22.00) czy Telefoniczne Centrum Wsparcia – 800 70 2222 (całą dobę).


Zdjęcie ilustracyjne/Pixabay.com